Po prvej časti série Ako vymeniť staré značky za nové, v ktorej bola predstavená výmena (obnova) výstražných značiek a značiek upravujúcich prednosť a dodatkových tabuliek s tvarom križovatky, budeme pokračovať ďalšou časťou, ktorá sa týka príkazových a zákazových značiek.
Podľa vyhlášky č. 30/2020 Z. z. o dopravnom značení sa nemusia značky podľa vyhlášky č. 9/2009 Z. z. obnoviť (nahradiť, vymeniť) za “nové značky” v nejakom danom termíne – značky sa nahrádzajú novými v rámci prirodzenej obnovy, keď je na to dôvod (napr. bežné opotrebenie, vandalizmus, nehoda, zmena organizácie premávky, atď.). Doterajšie výmeny značiek naznačujú zväčša nesprávne chápanie významov a zásad nových značiek a s tým spojenú výmenu starých značiek za nevhodné alebo nesprávne nové značky. V rámci série niekoľkých článkov si preto ukážeme, akým spôsobom sa majú obnovovať (vymieňať) konkrétne značky podľa vyhlášky č. 9/2009 Z. z. (staré značky) za konkrétne značky podľa vyhlášky č. 30/2020 Z. z. (nové značky). Zároveň tieto prehľady môžu čiastočne slúžiť aj ako pomôcka pri aplikácii prechodného pravidla o tom, že staré značky zostávajú v platnosti s významom nových značiek.
Staré dočasné (prenosné) značky bolo možné používať len do 31. marca 2022 – pri nich sa prechodné obdobie nijak neposúvalo, t. j. od 1. apríla 2022 už nemôžu byť nanovo používané a musia sa používať len nové dočasné značky.
Keďže ide o príklady postupov náhrady starých značiek za nové, ďalší text vychádza z delenia dopravných značiek podľa vyhlášky č. 9/2009 Z. z., pričom pri každej skupine sú uvedené tri možnosti náhrady:
1. bezo zmeny
- pri značkách nedošlo k takým výrazným zmenám v grafickom prevedení či vo význame, aby výmena mohla spôsobovať nejasnosti (napr. zjednodušenie symbolov, pridanie kontrastného prúžku medzi dve tmavé farby a pod.) – zmenené alebo neprípustné však môžu byť kombinácie týchto značiek s niektorými dodatkovými tabuľkami
2. zmena
- pri značkách došlo k relatívne významným zmenám vo vyobrazení (napr. zmena farebnosti, formátu, zmena zobrazovania informácií a pod.) alebo vo význame či zásadách umiestňovania
3. odstránenie
- značky, ktoré neboli prevzaté do novej vyhlášky, a preto sa zvyčajne nenahrádzajú ani neobnovujú ničím a majú sa odstraňovať (niektoré z nich možno nahradiť inými značkami)
Pri každej výmene (obnove) dopravnej značky treba vychádzať zo zásad uvedených vo vyhláške č. 30/2020 Z. z. a účinných technických predpisoch (vzorové listy, technické podmienky) bez ohľadu na to, podľa akých zásad boli značky určené. To platí rovnako aj na rozmery značiek, veľkosť a druh použitého písma, použité symboly, umiestňovanie, prípustné kombinácie a ostatné technické aspekty, ktoré musia byť pri obnovovaní značiek dodržané už podľa nových predpisov.
Nemožno kombinovať staré značky s novými, ak spolu bezprostredne súvisia alebo ak sú umiestnené spolu na jednom stĺpiku/nosiči. Čiže pri kombinácii hlavná značka + dodatková tabuľka nestačí vymeniť len jednu z nich, treba vymeniť vždy obe, keďže obe značky tvoria spolu pre vodičov a chodcov jednotný význam. Rovnako to platí pri iných kombináciách značiek, ktoré spolu súvisia (výstražná značka + regulačná značka, značka o prednosti v jazde + značka o smere jazdy, tabuľové smerníky, atď.), pri obojstranne umiestnených značkách (výstražné značky, zákazy predchádzania, atď.) či pri „úsekovo“ umiestnených značkách (začiatok, priebeh a koniec zákazu zastavenia/státia, atď.). Ak pri takto vzájomne súvisiacich kombináciách značiek niektorá stará značka už stratila svoju platnosť (nie je uvedená vo vyhláške č. 30/2020 Z. z.), nemožno takúto kombináciu obnoviť – buď sa odstránia všetky značky alebo sa nanovo posúdi opodstatnenosť danej výstrahy/regulácie/informácie a určí sa nové značenie. Podstatné je vždy prihliadať na význam značiek, ktorý sa má dosiahnuť, nie na vizuálnu podobnosť starých a nových značiek.
Farebnosť
Uvedené platí aj na farebnosť vymenených (obnovených) značiek – táto musí byť dodržaná podľa vyhlášky č. 30/2020 Z. z. bez ohľadu na to, aké farebné možnosti uvádzala vyhláška č. 9/2009 Z. z. či technické normy/predpisy vydané pred 1. februárom 2020 (aj keby boli stále platné).
Podľa zákona o cestnej premávke vyobrazenie značiek ustanovuje vyhláška, preto ak vo vyhláške nie je výslovne uvedená možnosť farebnej zmeny oproti základnému vyobrazeniu, nemožno „inofarebné“ značky používať (umiestniť) aj napriek existujúcemu určeniu podľa vyhlášky č. 9/2009 Z. z., ktorá farebné zmeny v niektorých prípadoch umožňovala.
Pri všetkých značkách platí, že už neexistuje možnosť umiestniť značky na žltozelený fluorescenčný podklad, a to ani pri obnove! Už umiestnené takéto značky sa preto musia nahradiť značkami buď bez podkladu alebo na farebne neutrálnom (sivom/bielom) podklade. Taktiež bola vypustená zmena farebnosti na dočasných (po starom prenosných) pruhových značkách (ktoré boli podľa vyhlášky č. 9/2009 Z. z. formálne zaradené ako príkazové), ktorá spočívala v nahradení bielej alebo modrej podkladovej farby žltou farbou s tým, že šípky (symboly) boli vždy čierne.
Údaje na značkách
Ak to nová vyhláška výslovne neumožňuje, nemožno už vkladať do značiek niektoré údaje z dodatkových tabuliek, ktoré boli predtým prípustné (napr. vzdialenosť k zmene smeru jazdy pri presmerovaní pruhov) – takéto značky musia byť nahradené príslušnou kombináciou “hlavnej” značky a dodatkovej tabuľky. To platí aj v prípadoch, ak vyhláška č. 30/2020 Z. z., príp. technické predpisy, neumožňujú nejaké kombinácie značiek, ktoré umožňovala vyhláška č. 9/2009 Z. z. alebo neumožňujú vkladanie niektorých značiek do iných značiek (napr. dodatkové tabuľky) – takéto kombinácie/vloženia nemožno obnovovať.
Nie všetky teoreticky možné variácie značiek podľa vyhlášky č. 30/2020 Z. z. sú aj ozaj žiaduce alebo prípustné. Vyhláška je všeobecný predpis, takže kvôli prehľadnosti a jednoduchosti sú niektoré ustanovenia zovšeobecnené. Platí však, že všetky prípustné vyobrazenia značiek musia byť uvedené v predpise ministerstva dopravy. Variant, ktorý v takom predpise nie je uvedený, nemožno použiť aj keby taká značka bola podľa vyhlášky teoreticky možná (napr. zákaz vjazdu pre osobné vozidlá).
Nič z uvedeného sa nemá vykladať tak, že by bolo vhodné, žiaduce či opodstatnené meniť všetky staré značky za nové v pomere 1:1. Práve naopak – žiaduce, vhodné a opodstatnené je prehodnotiť všetky umiestnené značky podľa nových zásad a minimalizovať tak počet používaných značiek.
Zákazové značky
Pri súčasnom umiestnení zákazovej a výstražnej značky sa pri obnove umiestňuje zákazová značka vždy pod výstražnú značku (t. j. opačne ako tomu bolo podľa vyhlášky č. 9/2009 Z. z.).
Kombinácia zákazovej značky s inou značkou, ktorá nie je vo vyhláške č. 30/2020 Z. z. vrátane dodatkovej tabuľky, sa spravidla neobnovuje; záleží od danej situácie.
Značky so zákazmi súvisiacimi s rozmermi a hmotnosťami vozidiel sa obnovujú najviac do hodnôt uvedených nižšie pri každej z týchto značiek; platí to najmä pre max. výšky, ktoré sa bežne používali s hodnotami ako 4,5 m alebo 4,8 m, ktoré presahujú legálne možné hodnoty výšok vozidiel, a teda nikomu nič nezakazovali.
Značka Iný príkaz sa neobnovuje; niektoré jej verzie (napr. so zákazom vjazdu pre LPG, CNG a pod.) nemajú alternatívu a musia byť odstránené, niektoré verzie možno nahradiť inými značkami (napr. “prejazd zakázaný” možno nahradiť zákazom vjazdu pre tranzit
), avšak vzhľadom na zmenu vo význame si to vyžaduje nové určenie.
Zvláštnu pozornosť treba dávať obnove značiek o rýchlosti a zákaze predchádzania – tie treba vždy posúdiť s ohľadom na nové zásady a dávať aj ukončovacie značky v situáciách, v ktorých sú nevyhnutné.
1. bezo zmeny
Stará značka | Nová značka |
B 1 Zákaz vjazdu všetkých vozidiel v oboch smeroch | 231 Zákaz vjazdu pre všetky vozidlá |
B 2 Zákaz vjazdu všetkých vozidiel | 230 Zákaz vjazdu |
B 4 Zákaz vjazdu všetkých motorových vozidiel s výnimkou motocyklov bez postranného vozíka | 233-50 Zákaz vjazdu pre motorové vozidlá okrem motocyklov bez postranného vozíka |
B 6 Zákaz vjazdu nákladných vozidiel | 233-52 Zákaz vjazdu pre nákladné vozidlá |
B 7 Zákaz vjazdu autobusov | 233-53 Zákaz vjazdu pre autobusy a trolejbusy |
B 9 Zákaz vjazdu traktorov | 233-55 Zákaz vjazdu pre zvláštne motorové vozidlá |
B 10 Zákaz vjazdu malých motocyklov | 233-57 Zákaz vjazdu pre mopedy |
B 11 Zákaz vjazdu bicyklov | 233-58 Zákaz vjazdu pre bicykle |
B 12 Zákaz vjazdu jazdcov na koňoch | 233-64 Zákaz vjazdu pre jazdcov na zvierati |
B 13 Zákaz vstupu chodcov | 233-60 Zákaz vstupu pre chodcov |
B 15 Zákaz vjazdu záprahových vozidiel | 233-63 Zákaz vjazdu pre záprahové vozidlá |
B 20 Zákaz vjazdu vozidiel alebo súprav vozidiel, ktorých dĺžka presahuje vyznačenú hranicu | 244 Maximálna dĺžka – hodnoty nad 21 m sa neobnovujú |
B 21 Zákaz vjazdu vozidiel prepravujúcich nebezpečné veci | 234 Zákaz vjazdu pre vozidlá prepravujúce nebezpečné veci |
B 22 Zákaz vjazdu vozidiel prepravujúcich náklad, ktorý môže spôsobiť znečistenie vody | 235 Zákaz vjazdu pre vozidlá prepravujúce náklad, ktorý môže spôsobiť znečistenie vody |
B 23 Zákaz vjazdu vozidiel, ktorých šírka presahuje vyznačenú hranicu | 242 Maximálna šírka – hodnoty nad 2,5 m sa neobnovujú |
B 24 Zákaz vjazdu vozidiel, ktorých výška presahuje vyznačenú hranicu | 243 Maximálna výška – hodnoty nad 4,1 m sa neobnovujú |
B 25 Zákaz vjazdu vozidiel, ktorých okamžitá hmotnosť presahuje vyznačenú hranicu | 240 Maximálna hmotnosť – hodnoty nad 43 t sa neobnovujú |
B 26 Zákaz vjazdu vozidiel, ktorých okamžitá hmotnosť pripadajúca na nápravu presahuje vyznačenú hranicu | 241 Maximálna hmotnosť na nápravu – hodnoty nad 11 t sa neobnovujú |
B 27a Zákaz odbočovania vpravo | 215-20 Zákaz odbočenia (vpravo) |
B 27b Zákaz odbočovania vpravo | 215-10 Zákaz odbočenia (vľavo) |
B 28 Zákaz otáčania | 216 Zákaz otáčania |
B 29a Zákaz predchádzania | 254 Zákaz predchádzania |
B 29b Koniec zákazu predchádzania | 264 Koniec zákazu predchádzania |
B 30a Zákaz predchádzania pre nákladné automobily | 255 Zákaz predchádzania pre nákladné vozidlá |
B 30b Koniec zákazu predchádzania pre nákladné automobily | 264 Koniec zákazu predchádzania pre nákladné vozidlá |
B 31a Najvyššia dovolená rýchlosť | 253 Najvyššia dovolená rýchlosť |
B 31b Koniec najvyššej dovolenej rýchlosti | 263 Koniec najvyššej dovolenej rýchlosti |
B 33 Zákaz státia | 271 Zákaz státia |
B 34 Zákaz zastavenia | 270 Zákaz zastavenia |
B 39 Koniec viacerých zákazov | 267 Koniec viacerých zákazov |
2. zmena
Stará značka | Nová značka |
B 3 Zákaz vjazdu všetkých motorových vozidiel | 232 Zákaz vjazdu pre všetky motorové vozidlá |
B 8 Zákaz vjazdu motocyklov | 233-56 Zákaz vjazdu pre motocykle |
B 14 Zákaz vstupu korčuliarov | 233-85 Zákaz vstupu pre osoby pohybujúce sa na korčuliach, skejtborde, kolobežke alebo obdobnom športovom vybavení |
B 17 Zákaz vjazdu motorových vozidiel s prívesmi | 233-72 Zákaz vjazdu pre prípojné vozidlá |
B 19 Zákaz jazdy motorových vozidiel vo vzdialenosti kratšej, ako je vyznačené | 256 Minimálna vzdialenosť medzi vozidlami |
B 38 Povinnosť zastaviť vozidlo | 245 Povinné zastavenie vozidla |
3. odstránenie
B 5 Zákaz vjazdu osobných automobilov | B 16 Zákaz vjazdu ručných vozíkov |
B 18 Zákaz vjazdu vyznačených vozidiel | B 32a Zákaz zvukových výstražných znamení |
B 32b Koniec zákazu zvukových výstražných znamení | B 35 Zákaz státia v nepárnych dňoch |
B 36 Zákaz státia v párnych dňoch | B 37 Iný zákaz |
Príklady zmien niektorých kombinácií
Stará kombinácia | Nová kombinácia |
– umiestnenie šikmo na os vozovky! – zobrazená verzia na pravej strane | |
– umiestnenie šikmo na os vozovky! – zobrazená verzia na pravej strane | |
– umiestnenie šikmo na os vozovky! – zobrazená verzia na pravej strane | |
Príkazové značky
Prikázaný smer jazdy vpravo alebo vľavo
sa obnovuje s rovnou šípkou
iba výnimočne.
Znaku o prikázanom smere obchádzania vpravo a vľavo možno nahradiť vodiacou tabuľou
.
Niektoré príkazy z vypustenej značky Iný príkaz možno nahradiť dodatkovou tabuľkou Spresňujúce informácie, napr.
alebo
, pod príslušnými “hlavnými” značkami.
Značka Koniec príkazu sa neobnovuje tam, kde je koniec špeciálnej cestičky jednoznačne rozoznateľný (podľa vyhlášky č. 9/2009 Z. z. musela byť použitá vždy). Nikdy sa neobnovuje v “slepej” forme, t. j. bez zobrazenia skutočnej cestičky, ktorú ukončuje.
Žiadne pruhové značky
už nesmú informovať o pripájacom, odbočovacom, cyklistickom, parkovacom či vyhradenom pruhu, čiže sa značky o týchto pruhoch nesmú v takej podobe obnovovať. Pripájacie a odbočovacie pruhy sa neoznačujú žiadnou zvislou značkou, cyklistické a vyhradené pruhy možno označiť okrúhlymi značkami
.
Obzvlášť veľkú pozornosť je potrebné dávať pri obnovovaní značky C 25 Radenie jazdných pruhov pred križovatkou , ktorá sa môže obnoviť len na viacpruhovej ceste (t. j. min. 2 jazdné pruhy v priamom smere pred križovatkou), a to len pred takou križovatkou, v ktorej je usporiadanie radiacich pruhov neobvyklé alebo inak neočakávateľné (štandardne vtedy, ak niektorý z priebežných pruhov v križovatke zaniká a stáva sa odbočovacím). Nemôže už zobrazovať len samotnú možnosť odbočenia z priebežného pruhu, vznikajúce odbočovacie pruhy ani otáčanie. Možnosť otáčania na riadenej križovatke sa označuje čiernou šípkou na semafore
(vľavo od červeného signálu), odbočenie z priebežného pruhu ani odbočovací pruh sa neoznačujú žiadnou zvislou značkou.
Značku o usporiadaní jazdných pruhov , ktorá slúžila na ukončenie obmedzenia platného v niektorom jazdnom pruhu/pruhoch (viď prechodné ustanovenie), sa nahrádza značkou Koniec viacerých zákazov
.
1. bezo zmeny
Stará značka | Nová značka |
C 1 Prikázaný smer jazdy priamo | 210-30 Prikázaný smer jazdy (priamo) |
C 4a Prikázaný smer jazdy vpravo a vľavo | 210-33 Prikázaný smer jazdy (vľavo alebo vpravo) |
C 4b Prikázaný smer jazdy priamo a vpravo | 210-32 Prikázaný smer jazdy (priamo alebo vpravo) |
C 4c Prikázaný smer jazdy priamo a vľavo | 210-31 Prikázaný smer jazdy (priamo alebo vľavo) |
C 6a Prikázaný smer jazdy obchádzania vpravo | 212-20 Prikázaný smer obchádzania (vpravo) |
C 6b Prikázaný smer jazdy obchádzania vľavo | 212-10 Prikázaný smer obchádzania (vľavo) |
C 7 Kruhový objazd | 213 Kruhový objazd |
C 8 Cestička pre cyklistov | 221 Cyklistická komunikácia |
C 9 Cestička pre chodcov | 220 Cestička pre chodcov |
C 12 Cestička pre vyznačených užívateľov | 222 Spoločná cestička pre chodcov a cyklistov |
C 13 Cestička pre vyznačených užívateľov | 223 Oddelená cestička pre chodcov a cyklistov |
C 14 Použiť protisklzové reťaze | 251 Snehové reťaze |
C 15 Najnižšia dovolená rýchlosť | 250 Najnižšia dovolená rýchlosť |
2. zmena
Stará značka | Nová značka |
C 2 Prikázaný smer jazdy vpravo | 210-20 Prikázaný smer jazdy (vpravo) |
C 3 Prikázaný smer jazdy vľavo | 210-10 Prikázaný smer jazdy (vľavo) |
C 18 Koniec príkazu | 225 Koniec špeciálnej cestičky alebo pruhu |
C 20 Usporiadanie jazdných pruhov | 401-409 Počet jazdných pruhov |
C 21 Usporiadanie jazdných pruhov | 431-439 Bezkolízne pripojenie – nesmie zobrazovať “tvrdé” napojenie |
C 22a Zvýšenie počtu jazdných pruhov | 421-429 Zvýšenie počtu jazdných pruhov |
C 22b Zníženie počtu jazdných pruhov | 411-419 Zníženie počtu jazdných pruhov |
C 23a Obmedzenie v jazdných pruhoch | 401 – 409 Počet jazdných pruhov |
C 23b Obmedzenie v jazdných pruhoch | 401-409 Počet jazdných pruhov |
C 24a Vyhradený jazdný pruh | 224 Vyhradený pruh pre verejnú dopravu |
C 24b Koniec vyhradeného jazdného pruhu | 225-90 Koniec špeciálnej cestičky alebo pruhu (vyhradený pruh pre verejnú dopravu) |
C 25 Radenie jazdných pruhov pred križovatkou | 451-459 Radenie do jazdných pruhov pred križovatkou |
C 26 Zmena smeru jazdy | 441-449 Presmerovanie jazdných pruhov |
C 28 Zmena smeru jazdy | 441-449 Presmerovanie jazdných pruhov |
3. odstránenie
C 5 Prikázaný smer jazdy otáčania | C 6c Prikázaný smer jazdy obchádzania vpravo a vľavo |
C 10 Cestička pre korčuliarov | C 11 Cestička pre jazdcov na koňoch |
C 16 Iný príkaz | C 17 Rozsvieť svetlá |
C 19 Prikázaný smer prepravy vyznačených vozidiel a vecí | C 22c Zvýšenie počtu jazdných pruhov pre pomalé vozidlá |
C 27 Obchádzanie električky | C 29 Zmena smeru jazdy |
C 30 Striedavé obchádzanie |
Príklady zmien niektorých kombinácií
Stará značka/kombinácia | Nová značka/kombinácia |