Aké doklady musí mať vodič pri sebe?
Vodič je povinný mať pri sebe platné doklady predpísané zákonom o cestnej premávke alebo osobitným predpisom.
Tejto povinnosti vodiča zodpovedá oprávnenie policajta požadovať od vodiča predloženie dokladov ustanovených na vedenie a premávku vozidla a na dopravu osôb a nákladu.
“Doklady ustanovené na vedenie a premávku vozidla a na dopravu osôb a nákladu” sú také doklady, pri ktorých nejaký právny predpis výslovne ustanovuje, že ich musí mať vodič pri sebe. Je škoda, že zákon o cestnej premávke – ako základný právny predpis o povinnostiach vodičov v cestnej premávke – tieto doklady bližšie a prehľadne neuvádza na jednom mieste (odkazuje len na príklady osobitných predpisov v poznámke pod čiarou). O aké doklady teda ide, je porozhadzované v rôznych paragrafoch po rôznych predpisoch a ich zosumarizovanie je pomerne prácne.
Platí tiež, že ak musí mať vodič pri sebe nejaký doklad, tak musí mať naozaj doklad, nie jeho ofotenú kópiu (hoc aj notárom osvedčenú), alebo jeho sken či fotku v mobile a pod. Výnimkou sú doklady, ktoré môžu byť vydané aj elektronicky. V súčasnosti je v parlamente pomerne nečakane vládny návrh, ktorý má od 1. januára 2025 umožniť používanie digitálneho občianskeho a vodičského preukazu, a to zatiaľ iba pri policajných kontrolách. Detailnejšie podrobnosti o tom zatiaľ známe veľmi nie sú, z materiálu je však zrejmé, že nepôjde len o nejaké vizuálne zobrazenie týchto preukazov v mobile, ale ich zobrazenie si bude vyžadovať aj použitie overovacej aplikácie na strane kontrolujúceho policajta.
Vo všeobecnosti možno doklady, ktoré musí mať vodič pri sebe, rozdeliť na 3 skupiny podľa toho, či sa vzťahujú na osobu vodiča, na vozidlo alebo na špecifickú činnosť alebo náklad.
Doklady týkajúce sa vodiča
Vodičský preukaz
Základným dokladom, ktorý sa vzťahuje na vodiča, je vodičský preukaz (samozrejme, ak ide o vozidlo, na ktorého vedenie sa vyžaduje), keďže ním sa preukazuje oprávnenie viesť motorové vozidlo v uvedenom rozsahu. Okrem vodičského preukazu sa na vedenie motorových vozidiel u nás uznáva aj vodičský preukaz členského štátu Európskej únie (presnejšie Európskeho hospodárskeho priestoru), vodičský preukaz zmluvnej strany Dohovoru o cestnej premávke (Viedeň, 1949 alebo Ženeva, 1968) alebo medzinárodný vodičský preukaz vydaný iným štátom ako Slovenskou republikou podľa niektorého z týchto dohovorov.
Bližšie o tom, ako vyzerá vodičský preukaz, čo obsahuje, s akou platnosťou sa vydáva atď., je uvedené v článku Vodičské preukazy a ich výmena.
Okrem vodiča musí mať vodičský preukaz pri sebe aj spolujazdec vodiča motorového vozidla skupiny B, ktorý získal vodičské oprávnenie skupiny B pred dovŕšením veku 18 rokov, pričom tento spolujazdec musí byť na tento účel zapísaný v evidencii vodičov.
Doklad o zdravotnej/psychickej spôsobilosti
Niektorí vodiči musia mať pri sebe aj doklad o zdravotnej/psychickej spôsobilosti. Doklad o zdravotnej spôsobilosti sa vyžaduje napr. u vodičov starších ako 65 rokov (ak nemajú údaj o zdravotnej spôsobilosti zapísaný priamo vo vodičskom preukaze) alebo u kuriérov, vodičov vozidiel s právom prednostnej jazdy, vodičov vozidiel kategórie C a D.
Doklad o psychickej spôsobilosti sa okrem veku vyžaduje v rovnakých prípadoch ako doklad o zdravotnej spôsobilosti.
Bližšie sú tieto doklady a situácie rozobrané v článku Dopravná psychológia II.
Kvalifikačná karta vodiča
“Vodiči – profesionáli” musia mať pri sebe aj kvalifikačnú kartu vodiča; to platí na vodičov vozidiel nákladnej dopravy (skupina C1, C1E, C, CE) a na vodičov vozidiel osobnej dopravy (skupina D1, D1E, D, DE), ak sú občanmi členského štátu Európskej únie (Európskeho hospodárskeho priestoru) alebo občanmi tretieho štátu, ktorí pracujú pre dopravcu so sídlom v Európskej únii. Kvalifikačnú kartu vodiča nemusia mať pri sebe (resp. sa nemusia podrobiť systému základnej kvalifikácie a pravidelného výcviku) napr. vodiči vozidiel s max. povolenou rýchlosťou do 45 km/h, vodiči policajných, vojenských, hasičských vozidiel alebo vodiči vozidiel používaných pri nekomerčnej preprave osôb alebo tovaru.
Kvalifikačnú kartu vodiča vydáva okresný úrad v sídle kraja vodičovi, ktorý je držiteľom osvedčenia o základnej kvalifikácii alebo osvedčenia o pravidelnom výcviku. Na kvalifikačnej karte sa o. i. uvádza aj číslo vodičského preukazu jej držiteľa a dátum platnosti osvedčenia.
Kvalifikačná karta môže byť nahradená vodičským preukazom, v ktorom je zaznamenaný harmonizovaný kód 95.
Preukaz vodiča taxislužby
Vodičom vozidla taxislužby môže byť len ten, kto je držiteľom preukazu vodiča vozidla taxislužby. Vodič taxislužby musí mať preukaz vodiča taxislužby umiestnený vo vozidle na viditeľnom mieste pre cestujúceho.
Preukaz vodiča taxislužby môže okresný úrad v sídle kraja vydať tomu, kto je držiteľom vodičského oprávnenia skupiny oprávňujúcej viesť vozidlo taxislužby, je spôsobilý na právne úkony v plnom rozsahu, je zdravotne a psychicky spôsobilý a je bezúhonný.
Osvedčenie vodiča pre medzinárodnú nákladnú cestnú dopravu
Ak ide o komerčnú cezhraničnú nákladnú prepravu, musí mať vodič, ktorý nie je občanom členského štátu Európskej únie (Európskeho hospodárskeho priestoru) ani nemá v rámci únie dlhodobý pobyt, osvedčenie vodiča pre medzinárodnú nákladnú cestnú dopravu.
Doklady týkajúce sa vozidla
Z dokladov, ktoré sa týkajú vozidla, musí mať vodič pri sebe predovšetkým osvedčenie o evidencii a potvrdenie o povinnom zmluvnom poistení.
Osvedčenie o evidencii
Vodič vozidla, ktoré podlieha evidencii, musí mať pri sebe z dvojdielneho osvedčenia osvedčenie o evidencii časť I. Osvedčenie o evidencii časť I je polykarbonátová karta, osvedčenie o evidencii časť II. je papier formátu A4.
V súčasnom formáte sa osvedčenie o evidencii vydáva od roku 2010. V minulosti mal tento doklad rôzne podoby – medzi rokmi 2005 a 2010 malo osvedčenie o evidencii len jednu časť (papier formátu A4), pred rokom 2005 malo osvedčenie dve časti (osvedčenie o evidencii vozidla, technický preukaz vozidla), obe papierové.
Osvedčenie o evidencii časť I vydáva orgán Policajného zboru s neobmedzenou platnosťou (okrem výnimiek typu historické vozidlá a pod.).
POZOR! Do roku 2021 sa osvedčenia o evidencii časť I vydávali s platnosťou na 10 rokov a táto platnosť im zostala napriek tomu, že odvtedy sa už vydávajú časovo neobmedzené osvedčenia. Po uplynutí platnosti je preto potrebné požiadať o vydanie nového osvedčenia o evidencii.
Osvedčenie o evidencii je verejná listina, ktorou sa preukazuje zhodnosť vozidla so schválením na prevádzku v cestnej premávke a tiež sa ním preukazuje prihlásenie vozidla do evidencie vozidiel. Obsahuje viac ako 20 základných údajov o vozidle a jeho držiteľovi, ako napr. dátum prvej evidencie, značku, typ/variant/verziu, obchodný názov, identifikačné číslo vozidla VIN, najväčšiu technicky prípustnú celkovú hmotnosť, prevádzkovú hmotnosť, zdvihový objem valcov, najväčší výkon motora, druh paliva/zdroj energie, farbu vozidla alebo počet miest na sedenie.
Vydané osvedčenie o evidencii časť I sa doručuje na adresu určenú prevádzkovateľom vozidla alebo na výdajné miesto orgánu Policajného zboru.
Osvedčenie o evidencii je zakázané uchovávať vo vozidle, ak sa v ňom vodič nezdržuje.
Osvedčenie o evidencii časť II je zakázané mať pri vedení vozidla so sebou okrem prvých 30 dní od vydania časti II, kedy sa čaká na doručenie časti I.
Technické osvedčenie vozidla
Obdobným dokladom ako je osvedčenie o evidencii je technické osvedčenie vozidla. Musí ho mať pri sebe vodič takého vozidla, ktoré síce podlieha schváleniu, ale nemusí byť zapísané v evidencii vozidiel.
Ani tento doklad sa nesmie uchovávať vo vozidle, ak sa v ňom vodič nezdržuje.
Zelená karta
Potvrdenie o povinnom zmluvnom poistení, ktoré musí mať vodič vozidla pri sebe, je zelená karta (Medzinárodná karta automobilového poistenia). Jej predloženie sa nevyžaduje len priamo pri kontrole v cestnej premávke, ale aj pri evidenčných úkonoch s motorovým vozidlom. Samotná forma karty nemusí byť len papierová, ale môže byť aj elektronická; podľa medzinárodných štandardov môže byť od 1. januára 2025 aj vo formáte .pdf (ale nie .jpg a pod.)
V minulosti na tieto účely slúžila tzv. biela karta (potvrdenie o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla). Na základe zmeny našej národnej legislatívy túto kartu poisťovne svojím klientom od roku 2019 už nevydávajú. Následne sa v roku 2020 zmenila farba zelenej karty na bielu…
Istým paradoxom je, že vodiči vozidiel s evidenčným číslom väčšiny iných európskych štátov, nemusia mať pri sebe zelenú kartu, čo platí aj opačne – vodič slovenského vozidla vo väčšine iných európskych štátov, nemusí mať pri sebe zelenú kartu. Medzinárodná karta poistenia tak v rámci Európy plní prevažne len vnútroštátne funkcie…
Osvedčenie o kontrole technického stavu
Ďalším základným dokladom týkajúcim sa vozidla je osvedčenie o kontrole technického stavu časť A – technická kontrola a časť B – emisná kontrola. Tieto doklady musia mať pri sebe vodiči tých vozidiel, ktoré podliehajú pravidelným technickým kontrolám.
Napr. motorky a štvorkolky (kategória L) musia absolvovať pravidelnú technickú kontrolu do 4 rokov od prvého prihlásenia a potom každé 4 roky, vozidlá s celkovou hmotnosťou do 3,5 t (kategória M1 a N1) do 4 rokov od prvého prihlásenia do evidencie a potom každé 2 roky a vozidlá nad 3,5 t (kategória, N2, N3, M2, M3), vozidlá taxislužby, vozidlá autoškoly alebo záchranárske vozidla každoročne.
Pri samotnej technickej a emisnej kontrole dostáva vodič okrem osvedčenia aj protokol o kontrole (formát A4), ten však nemusí mať pri vedení vozidla pri sebe. Do roku 2021 sa okrem týchto dvoch dokladov dávala ešte aj nálepka, ktorá sa priamo po kontrole lepila na čelné sklo.
Doklad o rozmeroch
Autobusy a nákladné vozidlá nad 3,5 t vrátane ich prípojných vozidiel musia mať doklad o rozmeroch (výrobný štítok a štítok rozmerov).
Doklad o rozmeroch vozidla musí byť vo vozidle umiestnený na chránenom a pre kontrolu dostupnom mieste; údaje uvedené v ňom slúžia na kontrolu najväčších povolených rozmerov.
Doklad môže byť vyrobený ako kovová tabuľka alebo ako samolepiaci štítok v tvare obdĺžnika. Kovové tabuľky musia byť pripevnené nitmi alebo obdobnými prostriedkami. Na štítkoch musí byť zrejmý neoprávnený zásah, musia byť odolné proti falšovaniu a pri pokuse o odstránenie musí dôjsť k ich poškodeniu.
Od 1. januára 2025 by mali byť povinne označené výrobným štítkom aj všetky novovyrobené bicykle s pomocným motorčekom, kolobežky s pomocným motorčekom, samovyvažovacie zariadenia a pod.
Striktne vzaté, nejde o povinnosť vodiča mať takýto doklad pri sebe (keďže musí byť pripevnený k vozidlu), ale ide o povinnosť prevádzkovať len také vozidlo, ktoré je označené týmto dokladom.
Doklady týkajúce sa činnosti alebo nákladu
Nákladná doprava
Pri nákladnej doprave existuje viacero typov špecifických dokladov, ktoré vodič musí mať pri sebe. Ide napr. o vyhlásenie s údajmi o hmotnosti, informáciu o umiestnení plomby alebo zámku alebo vyhlásenie o hmotnosti.
Ak dopravca vykonáva prepravu živých zvierat, odpadu, skaziteľných potravín a pod., musí mať vodič pri sebe aj ďalšie doklady.
Nebezpečné veci
V rámci nákladnej dopravy sú ešte špecifickým druhom nákladu nebezpečné veci (ADR), pri ktorých preprave musia byť vo vozidle rôzne druhy dokladov závisiace od druhu nákladu (nebezpečných vecí) a spôsobe jeho prepravy (osvedčenie vodiča na prepravu ADR, osvedčenie spôsobilosti vozidla na prepravu ADR, pokyny pre prípad nehody a pod.).
Povolenie na zvláštne užívanie
Špecifickým dokladom, ktorý súvisí s činnosťou, je povolenie na zvláštne užívanie, ktoré sa vydáva tomu, kto chce užívať cesty iným ako zvyčajným spôsobom. Spravidla ide o nadrozmernú alebo nadmernú dopravu, t. j. dopravu vozidlami, ktoré presahujú najväčšie povolené rozmery alebo hmotnosti.
Iné doklady
Ako vidieť z vyššie uvedeného prehľadu, občiansky preukaz nie je dokladom, ktorý by akýkoľvek právny predpis ukladal vodičovi nosiť pri sebe. A ako je uvedené aj priamo na webe ministerstva vnútra – doklad, ktorý nie je vodič povinný mať pri sebe, nemusí ani predložiť policajtovi na kontrolu.
Policajt je však oprávnený vyzvať osobu, aby preukázala svoju totožnosť dokladom totožnosti, ak je to potrebné na plnenie jeho úloh.
Ak vyzvaná osoba nemôže preukázať svoju totožnosť dokladom totožnosti a ani po predchádzajúcom poskytnutí potrebnej súčinnosti nemôže hodnoverne preukázať svoje meno a priezvisko, dátum narodenia a adresu bydliska, policajt je oprávnený takúto osobu predviesť na útvar Policajného zboru za účelom zistenia jej totožnosti.
Hodnovernosť preukázania mena a priezviska, dátumu narodenia a adresy bydliska posudzuje policajt podľa dôvodu zisťovania totožnosti osoby.
Taktiež sa možno niekedy stretnúť s názorom, že vo vozidle musí byť aj správa o nehode (tlačivo zavedené na zabezpečenie náhrady vzniknutej škody, resp. tlačivo na vypísanie údajov o dopravnej nehode alebo škodovej udalosti, ich účastníkoch, zúčastnených vozidlách a ich poškodení, poistení zodpovednosti a zavinení). To zo žiadneho právneho predpisu priamo nevyplýva, teda vodič nemusí mať pri sebe alebo vo vozidle toto tlačivo.
Platí však, že v prípade škodovej udalosti sa jej účastníci musia dohodnúť na jej zavinení (čo je tiež veľmi ošemetná vec, o čom si možno niekedy v budúcnosti napíšeme) a spísať spolu správu o nehode, čiže ak ju vodič nemá pri sebe, musí si ju v prípade potreby bezodkladne zohnať.
Sankcie
Ak vodič nemá pri sebe platný doklad, ktorý musí mať, dopúšťa sa priestupku proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, za ktorý mu hrozí pokuta v blokovom konaní do 50 eur a v riadnom (správnom) konaní do 100 eur.
To však samozrejme platí len vtedy, ak vodič nemá doklad pri sebe a všetko ostatné je v poriadku. Ak napr. vodič motorového vozidla nemá pri sebe vodičský preukaz z dôvodu, že mu bol zadržaný, dopúšťa sa závažného priestupku (vedenie motorového vozidla počas zadržania vodičského preukazu), za ktorý sa mu v riadnom (správnom) konaní uloží pokuta 300 až 1 300 eur a zákaz činnosti na 1 až 5 r. Obdobne to platí aj naopak – napriek tomu, že vodič motorového vozidla fyzicky má pri sebe vodičský preukaz, ktorý mu však bol zadržaný tzv. fiktívne (lebo ho policajtovi niekedy v minulosti nepredložil), dopúšťa sa rovnakého závažného priestupku.
Má niekto skúsenosť, že by policajti akceptovali teraz Zelenú kartu v PDF? Poisťovna môjho otca mu ju poslala mailom ako prílohu. Ad.: „Zelená karta : podľa medzinárodných štandardov môže byť od 1. januára 2025 aj vo formáte .pdf (ale nie .jpg a pod.)“
Vzhľadom na prax poisťovní, keď posielajú biele karty 3 mesiace pred skončením poistného obdobia spolu s výmerom poistného na ďalší rok, ktorý vodič aj keď odmietne a prestúpi do inej poisťovni, tak mu biela karta v maili ostane, je v podstate úplne jedno, v akom formáte a či vôbec nejaký doklad o poistení vodič policajtovi ukáže. Jeho výpovedná hodnota je nula celá nula nič.