Poloodborný portál o pravidlách cestnej premávky, dopravnom značení a veciach súvisiacich

Ako sa to fakt nemá robiť – október 2023

Po niekoľkokrát dopĺňanom článku I tak še da, v ktorom sme si v trochu odľahčenom až sarkastickom tóne ukázali rôzne príklady z nesprávneho dopravného značenia, bola v marci 2023 začatá nová séria občasných článkov (spravidla k 15. dňu v mesiaci) o tom, ako sa dopravné značenie fakt nemá robiť. V rámci týchto článkov budeme stručne popisovať konkrétne nedostatky či skutočné významy, ktoré zo značiek vyplývajú, hoci tak zjavne neboli zamýšľané. 

Naďalej platí, že svoje tipy na nejasné, nesprávne, nezrozumiteľné značenie môžete písať do komentárov alebo posielať na adresu ocp@ocestnejpremavke.sk.

Po prvej časti z marca 2023, v ktorej boli ukázané (dez)orientačné smerové značky a druhej časti zo septembra 2023, ktorá bola zameraná najmä na prednosti v jazde a tvary križovatiek, sa tentokrát zameriame na výstražné značky.

Kedysi bolo možné vo Vinosadoch (okres Pezinok) vidieť upozornenie pred zvláštnym lietadielkom… alebo to bol nejaký tajný znak slobodomurárov či extrémistický symbol? Čokoľvek to bolo, určite to nikdy nebola dopravná značka podľa vyhlášky.

Stará vyhláška umožňovala na výstražnej značke Zver v prípade potreby nahradiť symbol jeleňa iným vhodným symbolom zvieraťa alebo drobného živočícha. Už v podstate naším národným koloritom je, že to bolo kvôli tomu, aby sa dodatočne legalizovalo niečo, čo niekto urobil na diaľnici D1 pri Liptovskej Mare natvrdo v rozpore s predpismi a ešte je na to aj patrične hrdý. Pekné fúziky na tom zvieratku si počas jazdy na diaľnici všimne asi málokto a nielen preto je rozoznateľnosť toho, čo tam je namaľované, taká aká je – radšej to je napísané po slovensky aj anglicky. Čo z toho má akože pre vodiča vyplývať je neznáme, rovnako aj to, kedy naposledy videli na diaľnici vydru.

Iniciatíve sa medze nekladú, fantázii tiež nie a rôznych zvieratiek i kresličov sa u nás nájde dosť, takže napr. na ulici Búdková, ktorá lemuje Horský park v bratislavskom Starom Meste, možno nájsť veveričku. Aj keď bez žaluďa. Ešteže u nás nežijú aj mamuty, šabľozubé tigre a leňochody.

Maľovanie obrázkov na výstražné značky môže slúžiť aj na mediálne zvýraznenie miestnych politikov. Že to v danom čase (august 2020) predpisy už znova neumožňovali, zasa nikoho netrápilo. Na Drieňovej v bratislavskom Ružinove si môžete preto aspoň schuti zaspievať.

V Ružinove majú zjavne problémy s viacerými zvieratkami; užívateľ Vlados na webe dialnice.info poukázal na peknú mačičku na Nerudovej ulici. Mačky inak úplne bežne skáču pod idúce autá, takže má to určite zmysel dávať na ne pozor, lebo samé odskočiť nevedia.

V našom večnom bratskom vzore asi nemajú toľko výtvarného talentu, tak v ich oficiálnych zásadách a vzoroch značiek možno nájsť takéto niečo.

Kamil poslal značku s medveďom síce z Grécka, ale vzhľadom na súčasnú situáciu na Slovensku by nebolo prekvapujúce, keby sa objavila podobná značka niekde pri Levoči či inde, ideálne aj s dodatkovou tabuľkou o slznom spreji ako povinnej výbave.

Rozmohol sa nám tu v minulosti takový nešvár – označovať tunely výstražnou značkou. Keďže výstražné značky upozorňujú vodičov na nebezpečenstvo, naskytá sa otázka na čo vlastne budujeme tunely, keď sú nebezpečné. Odborná odpoveď kedysi znela, že to je pre tých vodičov, ktorí trpia klaustrofóbiou, aby mohli ešte pred tunelom odbočiť a ísť inokade. O tom, aká výstražná značka sa má dávať v tuneli pred jeho koncom pre tých vodičov, ktorí trpia agorafóbiou, už odborníci mlčia. Nie je tomu inak ani pred tunelom Lučivná na diaľnici D1, kde však tá výstražná značka neplní ani len tú úlohu a navyše je umiestnená na takom mieste, že keď už dávno vidíte samotný tunel, výstražnú značku ešte nie.

Už len tragikomickým paradoxom toho všetkého je, že dámy a páni v NDS Lučivnú vlastne za tunel ani nepovažujú.

Moderným upgradom tohto nešváru sú svetelné/premenné výstražné značky. Tie sa samozrejme majú používať vtedy, keď nebezpečenstvo, na ktoré upozorňujú, niekedy môže byť, niekedy nemusí. Asi nikoho by nenapadlo dať napr. pred zákrutu premennú výstražnú značku upozorňujúcu na zákrutu, keďže tá zákruta tam tak nejak je asi vždy, takže mať možnosť zhasnúť a rozsvietiť výstrahu podľa aktuálnych podmienok je … povedzme, že zbytočné. Nie tak ale pri tuneloch. Pred nimi (ako v ukážke pred tunelom Bôrik na D1) svietia výstrahy úplne bežne, lebo asi keď zhasne značka, tak zmizne aj nebezpečenstvo v podobe tunela.

No a keď sa už tak osvedčilo dávať svetelné výstrahy pred nemennými “nebezpečenstvami”, nebol by to správny odborník, keby to nedokázal využiť aj inde ako pred tunelom (čiže sa vlastne možno predsa len niekde u nás nájde svetelná výstraha aj pred zákrutou…). Vypnú sa svetlá a zrazu už nemáme horský priechod Soroška na ceste 16.

Prehliadnuť nebezpečenstvo v cestnej premávke môže mať niekedy naozaj fatálne následky. Preto sa vymýšľali spôsoby a dôvody, prečo a ako vodiča upozorňovať na výstrahy vo zvýšenej miere, nejak výraznejšie. Odhliadnuc teraz od toho, že sa samozrejme riešili následky a nie príčina, ako aj odhliadnuc od toho, že aj na výstrahu pred kruhovým objazdom platí to isté, čo na výstrahu pred tunelom (Načo sa potom stavajú kruhové objazdy, keď na ne treba upozorňovať vodičov?! Veď pred bežnou križovatkou sa žiadna výstraha z vedľajšej cesty nedáva.), to zvýraznenie pred kruhovým objazdom pri Slnečniciach v Petržalke bolo naozaj nevyhnutné, pretože inak by bola výstražná značka vodičmi prehliadaná kvôli tej obrovskej predzvesti za ňou, ktorá znázorňuje … áno, kruhový objazd. Že jedna predzvesť je ešte aj pred výstražnou značkou, a teda vodič informáciu o blížiacom sa kruhovom objazde už má, je ozaj zanedbateľné.

Samostatnou kapitolou sú dodatkové tabuľky pod výstražnými značkami, ktoré – najmä pod výkričníkom – majú vodičom podrobnejšie objasniť podstatu nebezpečenstva, aby tomu následne mohli lepšie/vhodnejšie prispôsobiť svoje správanie. To je medzinárodne štandardné pravidlo, platné dlhodobo aj u nás. Čo u nás až tak štandardne neplatí je to, že tieto informácie majú byť stručné, jasné a zrozumiteľné, inak sa míňajú účinkom a sú skôr kontraproduktívne. Príklad možno nájsť na Karadžičovej v Bratislave, kde si odborníci povedali, že opakovanie je matkou múdrosti, resp. že menej nikdy nie je viac, a tak tam je kombinácia značiek, ktorá sa doslova číta: “Pozor pozor prejazd autobusov autobusov.”.

Extrém opačným smerom bol dočasne použitý v bratislavskej Karlovej Vsi, na ktorý poukázal používateľ esc na webe dialnice.info. So slovom “podvrt” má dosť problém aj samotný Jazykovedný ústav Ľ. Štúra SAV, ako si s ním potom majú poradiť bežní vodiči, ktorí takejto stavbársko-inžinierskej hatlanine logicky nerozumejú? Slabá útecha je, že pri prejazde cez toto nebezpečné miesto, sa vodiči nemusia báť, že by si pritom podvrtli členok.

Ešte nie tak dávno bolo priamo vo vyhláške výslovne zakázané upozorňovať vo všeobecnosti na nehodové úseky/miesta, kým niektorí z našich otcov nedbali na vedomosti našich dedov (obľúbená to fráza odborníkov pri poukazovaní na to, že netreba meniť niečo, čo u nás funguje už dlho s ignorovaním toho, či to funguje dobre) a takúto možnosť zaviedli. Ono zas neboli sme jediní, značky s prevráteným autíčkom snažiace sa upozorňovať na nehody, možno nájsť aj inde. V Slovenskom Grobe (okres Pezinok) si však povedali, že samotná značka, ktorá obrázkom i významom upozorňovala na úsek častých dopravných nehôd nepostačuje a treba ju spresniť informáciou, že ide o problémové miesto. V mene vodičov ďakujeme!

Pri dočasných obmedzeniach sa často možno stretnúť so snahou odborníkov vysvetliť vodičom dôvody výstrah textom na dodatkovej tabuľke. Ako keď napr. na R1 bol význam výstražnej značky Práca spresnený textom: “Na rýchlostnej ceste R1 prebiehajú stavebné práce”. To už vodič hneď vie na čom je, na rozdiel od toho, keby tam bola len čistá výstražná značka bez ničoho ďalšieho. A od zbytočného vysvetľovania je už len krok k zbytočnému prikazovaniu ako možno vidieť na webe dialnice.info od používateľa sendvo, ktorý to zachytil počas prác na moste ponad Kočkovský kanál pri Dubnici nad Váhom. Zjavne nie je nič lepšie ako keď vodiči v zúženom priestore s kopou všelijakých obmedzení, dopravných zariadení a robotníkov pracujúcich v tesnej blízkosti prechádzajúcich vozidiel, niekoľko sekúnd pozerajú, čítajú a snažia sa pochopiť výtvory s podivnou gramatikou, ktoré tam nemajú čo robiť.

Na Staromestskej ulici v Bratislave bolo možné (asi v testovacej prevádzke) vidieť pár dní nový typ premennej výstražnej značky, ktorá nevyžaduje žiaden zdroj energie na zmenu výstrahy ani senzory či riadiacu jednotku s algoritmami na vyhodnocovanie dopravnej situácie. Zobrazenie aktuálnej výstrahy ponecháva na fantáziu a predstavivosť každého vodiča. Lacné, efektívne, účinné.

Používateľ pa3ck na webe dialnice.info si všimol výstrahu pred chodcami na Ružinovskej ulici v Bratislave. Na čom by samo o sebe nebolo nič nezvyčajné, keby nešlo o výstrahu pre cyklistov pred častým výskytom chodcov na spoločnej cestičke pre chodcov a cyklistov…

Ak sa odstaví chodník kvôli rozkopaniu, štandardne sa to označuje výkričníkom alebo zákazom vstupu pre chodcov (oboje veľmi často nevhodne) a občas sa tí chodci aj pošlú niekam do …če.

Daniel poslal fotku zo Starých Hôr (okres Banská Bystrica), kde treba dávať zvýšený pozor na deti len počas nepriaznivého počasia. Keď je vonku pekne a slnečno, tak deti sú určite zalezené doma a nebehajú vonku.

Upozornenie na výjazd vozidiel (zväčša stavby) nie je niečo nezvyčajné. Používa sa síce u nás úplne automaticky hádam pri každej stavbe, ale ide v zásade o štandardné upozornenie pre vodičov na vozidlá, ktoré odbočujú na miestach, kde to nie je bežné, resp. že odbočujú vozidlá, ktoré môžu byť s ohľadom na svoju veľkosť, hmotnosť a rýchlosť v bežnej premávke prekvapujúce. Adrián poslal fotku z Košíc, kde sa však výkričníkom upozorňujú chodci (!) na chodníku (!) na výjazd vozidiel z parkovacej garáže.

No a na záver omaľovánka z Čiech (Příbram), ktorá svojím kvalitným a pútavým grafickým prevedením určite vyvoláva u vodičov hrôzu a obavu o chudákov chodcov a núti ich dávať na týchto zraniteľných – aj keď tu trochu rozčapených – účastníkov cestnej premávky väčší pozor ako keby tam toto nebolo.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Prejsť na začiatok