Ako vymeniť staré značky za nové III
Po prvej a druhej časti tejto série, v ktorých sme si predstavili výmenu (obnovu) výstražných značiek, značiek upravujúcich prednosť a dodatkových tabuliek s tvarom križovatky, zákazových a príkazových značiek, budeme pokračovať ďalšou časťou, ktorá sa týka informatívnych prevádzkových a smerových značiek. Poradie značiek a ich delenie vychádza z vyhlášky č. 9/2009 Z. z.
Podľa vyhlášky č. 30/2020 Z. z. o dopravnom značení sa nemusia značky podľa vyhlášky č. 9/2009 Z. z. obnoviť (nahradiť, vymeniť) za “nové značky” v nejakom danom termíne – značky sa nahrádzajú novými v rámci prirodzenej obnovy, keď je na to dôvod (napr. bežné opotrebenie, vandalizmus, nehoda, zmena organizácie premávky, atď.). Doterajšie výmeny značiek naznačujú zväčša nesprávne chápanie významov a zásad nových značiek a s tým spojenú výmenu starých značiek za nevhodné alebo nesprávne nové značky. V rámci série niekoľkých článkov si preto ukážeme, akým spôsobom sa majú obnovovať (vymieňať) konkrétne značky podľa vyhlášky č. 9/2009 Z. z. (staré značky) za konkrétne značky podľa vyhlášky č. 30/2020 Z. z. (nové značky). Zároveň tieto prehľady môžu čiastočne slúžiť aj ako pomôcka pri aplikácii prechodného pravidla o tom, že staré značky zostávajú v platnosti s významom nových značiek.
Staré dočasné (prenosné) značky bolo možné používať len do 31. marca 2022 – pri nich sa prechodné obdobie nijak neposúvalo, t. j. od 1. apríla 2022 už nemôžu byť nanovo používané a musia sa používať len nové dočasné značky.
Keďže ide o príklady postupov náhrady starých značiek za nové, ďalší text vychádza z delenia dopravných značiek podľa vyhlášky č. 9/2009 Z. z., pričom pri každej skupine sú uvedené tri možnosti náhrady:
1. bezo zmeny
- pri značkách nedošlo k takým výrazným zmenám v grafickom prevedení či vo význame, aby výmena mohla spôsobovať nejasnosti (napr. zjednodušenie symbolov, pridanie kontrastného prúžku medzi dve tmavé farby a pod.) – zmenené alebo neprípustné však môžu byť kombinácie týchto značiek s niektorými dodatkovými tabuľkami
2. zmena
- pri značkách došlo k relatívne významným zmenám vo vyobrazení (napr. zmena farebnosti, formátu, zmena zobrazovania informácií a pod.) alebo vo význame či zásadách umiestňovania
3. odstránenie
- značky, ktoré neboli prevzaté do novej vyhlášky, a preto sa zvyčajne nenahrádzajú ani neobnovujú ničím a majú sa odstraňovať (niektoré z nich možno nahradiť inými značkami)
Pri každej výmene (obnove) dopravnej značky treba vychádzať zo zásad uvedených vo vyhláške č. 30/2020 Z. z. a účinných technických predpisoch (vzorové listy, technické podmienky) bez ohľadu na to, podľa akých zásad boli značky určené. To platí rovnako aj na rozmery značiek, veľkosť a druh použitého písma, použité symboly, umiestňovanie, prípustné kombinácie a ostatné technické aspekty, ktoré musia byť pri obnovovaní značiek dodržané už podľa nových predpisov.
Nemožno kombinovať staré značky s novými, ak spolu bezprostredne súvisia alebo ak sú umiestnené spolu na jednom stĺpiku/nosiči. Čiže pri kombinácii hlavná značka + dodatková tabuľka nestačí vymeniť len jednu z nich, treba vymeniť vždy obe, keďže obe značky tvoria spolu pre vodičov a chodcov jednotný význam. Rovnako to platí pri iných kombináciách značiek, ktoré spolu súvisia (výstražná značka + regulačná značka, značka o prednosti v jazde + značka o smere jazdy, tabuľové smerníky, atď.), pri obojstranne umiestnených značkách (výstražné značky, zákazy predchádzania, atď.) či pri „úsekovo“ umiestnených značkách (začiatok, priebeh a koniec zákazu zastavenia/státia, atď.). Ak pri takto vzájomne súvisiacich kombináciách značiek niektorá stará značka už stratila svoju platnosť (nie je uvedená vo vyhláške č. 30/2020 Z. z.), nemožno takúto kombináciu obnoviť – buď sa odstránia všetky značky alebo sa nanovo posúdi opodstatnenosť danej výstrahy/regulácie/informácie a určí sa nové značenie. Podstatné je vždy prihliadať na význam značiek, ktorý sa má dosiahnuť, nie na vizuálnu podobnosť starých a nových značiek.
Farebnosť
Uvedené platí aj na farebnosť vymenených (obnovených) značiek – táto musí byť dodržaná podľa vyhlášky č. 30/2020 Z. z. bez ohľadu na to, aké farebné možnosti uvádzala vyhláška č. 9/2009 Z. z. či technické normy/predpisy vydané pred 1. februárom 2020 (aj keby boli stále platné).
Podľa zákona o cestnej premávke vyobrazenie značiek ustanovuje vyhláška, preto ak vo vyhláške nie je výslovne uvedená možnosť farebnej zmeny oproti základnému vyobrazeniu, nemožno „inofarebné“ značky používať (umiestniť) aj napriek existujúcemu určeniu podľa vyhlášky č. 9/2009 Z. z., ktorá farebné zmeny v niektorých prípadoch umožňovala.
Pri všetkých značkách platí, že už neexistuje možnosť umiestniť značky na žltozelený fluorescenčný podklad, a to ani pri obnove! Už umiestnené takéto značky sa preto musia nahradiť značkami buď bez podkladu alebo na farebne neutrálnom (sivom/bielom) podklade. Taktiež bola vypustená zmena farebnosti školskej zóny a zmeny miestnej úpravy, ktorá spočívala v nahradení bielej podkladovej farby fluorescenčnou žltozelenou farbou, pričom samotné symboly ostávali nezmenené.
Pri smerových značkách je potrebné prihliadať najmä na rozdiely medzi “zelenými” a “modrými” značkami, resp. medzi značkami používanými na diaľnici a značkami používanými mimo diaľnice.
Údaje na značkách
Ak to nová vyhláška výslovne neumožňuje, nemožno už vkladať do značiek niektoré údaje z dodatkových tabuliek, ktoré boli predtým prípustné (napr. vzdialenosť k parkovisku alebo ku koncu diaľnice) – takéto značky musia byť nahradené príslušnou kombináciou “hlavnej” značky a dodatkovej tabuľky. To platí aj v prípadoch, ak vyhláška č. 30/2020 Z. z., príp. technické predpisy, neumožňujú nejaké kombinácie značiek, ktoré umožňovala vyhláška č. 9/2009 Z. z. alebo neumožňujú vkladanie niektorých značiek do iných značiek (napr. dodatkové tabuľky) – takéto kombinácie/vloženia nemožno obnovovať.
Nie všetky teoreticky možné variácie značiek podľa vyhlášky č. 30/2020 Z. z. sú aj ozaj žiaduce alebo prípustné. Vyhláška je všeobecný predpis, takže kvôli prehľadnosti a jednoduchosti sú niektoré ustanovenia zovšeobecnené. Platí však, že všetky prípustné vyobrazenia značiek musia byť uvedené v predpise ministerstva dopravy. Variant, ktorý v takom predpise nie je uvedený, nemožno použiť aj keby taká značka bola podľa vyhlášky teoreticky možná (napr. zákaz vjazdu pre osobné vozidlá).
Nič z uvedeného sa nemá vykladať tak, že by bolo vhodné, žiaduce či opodstatnené meniť všetky staré značky za nové v pomere 1:1. Práve naopak – žiaduce, vhodné a opodstatnené je prehodnotiť všetky umiestnené značky podľa nových zásad a minimalizovať tak počet používaných značiek.
Informatívne prevádzkové značky
Jednosmernú cestu nemožno obnoviť, ak bola použitá ako predbežná značka k značke ; taktiež miesto jej použitia je potrebné obnoviť v súlade s novými zásadami, ktoré sú pri nej diametrálne odlišné.
Obzvlášť dôležité je obnovovať zvislé značky o priechode pre chodcov len v súlade s novými zásadami! To znamená o. i. neobnovovať zvislé značky o prechodoch v križovatkách a pri obojstrannom umiestnení zvislú značku na ľavej strane obnoviť so zrkadlovo vyobrazeným symbolom . Ostatné značky musia byť obnovené tak, aby neboli umiestnené spolu so značkou . Obdobne to platí aj pri obnovovaní zvislej značky Priechod pre cyklistov .
Značka Podchod alebo nadchod sa obnovuje v príslušnom variante (podchod , nadchod , resp. aj v príslušnej modifikácii, ak ide o bezbariérový podchod alebo bezbariérový nadchod ).
Značky o parkovacích miestach so státím na chodníku na ľavej strane sa obnovujú s príslušne otočeným symbolom.
Parkovisko s regulovaným státím sa obnovuje s dodatkovou tabuľkou zobrazujúcou len max. čas parkovania alebo aj parkovací kotúč, závisí od pôvodne nastavenej regulácie; regulovanie parkovania prostredníctvom tejto značky inak ako časovým obmedzením bolo nesprávne už podľa vyhlášky č. 9/2009 Z. z.
Na značkách o vyhradenom parkovaní sa neobnovujú dodatkové tabuľky s evidenčnými číslami, číslami parkovacích preukazov a pod.; na značkách o parkovaní sa neobnovujú ani údaje o počte parkovacích miest/boxov a na značkách o platenom parkovaní sa neobnovujú údaje o spôsobe úhrady.
Stanovište TAXI sa obnovuje len tam, kde ide naozaj o stanovište vozidiel taxislužby (t. j. obdobu zastávky pravidelnej verejnej dopravy) a nie len o parkovacie miesta pre vozidlá (určitej) taxislužby.
Povolenie vjazdu vozidlám do pešej zóny sa obnovuje prostredníctvom dodatkovej tabuľky Voľno , nie vyznačením v spodnej časti značky Pešia zóna. Obdobne sa aj spresňujúce údaje o zónových reguláciách neobnovujú v spodnej časti zónových značiek, ale na príslušných dodatkových tabuľkách.
Niektoré z bývalých značiek IP 30 Zmena miestnej úpravy možno obnoviť pomocou značky Nebezpečenstvo a príslušnej dodatkovej tabuľky .
Zo zón s dopravným obmedzením sa obnovujú len zóny zákazu státia a zóny najvyššej dovolenej rýchlosti 20 km/h a 30 km/h a len ako samostatné značky (podľa vyhlášky č. 9/2009 Z. z. bolo možné zriadiť prakticky akékoľvek zóny, pričom na jednej značky mohli byť uvedené aj dve značky s ich dodatkovými tabuľkami). Iné zóny s dopravným obmedzením sa neobnovujú!
1. bezo zmeny
Stará značka | Nová značka |
IP 3b Jednosmerná premávka | 321-30 Jednosmerná cesta (priamo) |
IP 4 Slepá cesta | 328 Slepá cesta |
IP 14a Parkovisko – parkovacie miesta s kolmým alebo šikmým státím na chodníku | 273-85 Parkovanie na chodníku (priečne úplne, umiestnenie šikmo/pozdĺžne vpravo) |
IP 14b Parkovisko – parkovacie miesta s pozdĺžnym státím na chodníku | 273-65 Parkovanie na chodníku (úplne, umiestnenie šikmo/pozdĺžne vpravo) |
IP 15a Parkovisko – parkovacie miesta s kolmým alebo šikmým čiastočným státím na chodníku | 273-75 Parkovanie na chodníku (priečne čiastočne, umiestnenie šikmo/pozdĺžne vpravo) |
IP 15b Parkovisko – parkovacie miesta s pozdĺžnym čiastočným státím na chodníku | 273-55 Parkovanie na chodníku (čiastočne, umiestnenie šikmo/pozdĺžne vpravo) |
IP 28a Obytná zóna | 315 Obytná zóna |
IP 28b Koniec obytnej zóny | 316 Koniec obytnej zóny |
IP 29 Úniková zóna | 336 Miesto na núdzové brzdenie |
2. zmena
Stará značka | Nová značka |
IP 3a Jednosmerná premávka | 321 Jednosmerná cesta |
IP 5 Návesť pred slepou cestou | 328 + 503 Slepá cesta Smerová šípka |
IP 6 Priechod pre chodcov | 325 Priechod pre chodcov |
IP 7 Priechod pre cyklistov | 326 Priechod pre cyklistov |
IP 9 Podchod alebo nadchod | 327 Podchod alebo nadchod |
IP 11 Núdzová odstavná plocha | 335 Núdzová odstavná plocha |
IP 12 Parkovisko | 272 Parkovanie |
IP 16 Parkovisko – parkovacie miesta s vyhradeným státím | 270 + 531 Zákaz zastavenia Vyhradené parkovanie |
IP 17a Parkovisko – parkovacie miesta s plateným státím | 272 + 533 Parkovanie Platené parkovanie |
IP 17b Parkovisko – parkovacie miesta s regulovaným státím | 272 + 532 Parkovanie Časovo obmedzené parkovanie |
IP 18 Kryté parkovisko, parkovacia garáž, parkovací dom | 272-50 Parkovanie (parkovacia garáž alebo parkovací dom) |
IP 19 Parkovisko P+R | 330-82 Služby (parkovisko P+R) |
IP 20a Stanovište polície | 333 Polícia |
IP 20b Stanovište taxi | 332 Stanovište taxi |
IP 21a Tunel | 322 Tunel |
IP 22a Rýchlostná cesta | 311 Cesta pre motorové vozidlá |
IP 22b Koniec rýchlostnej cesty | 312 Koniec cesty pre motorové vozidlá |
IP 23a Diaľnica | 309 Diaľnica |
IP 23b Koniec diaľnice | 310 Koniec diaľnice |
IP 24a Zóna s dopravným obmedzením | 275 Zóna zákazu státia |
IP 24b Koniec zóny s dopravným obmedzením | 276 Koniec zóny zákazu státia |
IP 25a Pešia zóna | 317 Pešia zóna |
IP 25b Koniec pešej zóny | 318 Koniec pešej zóny |
IP 26a Školská zóna | 319 Školská zóna |
IP 26b Koniec školskej zóny | 320 Koniec školskej zóny |
IP 27a Zóna s plateným alebo regulovaným státím | 277 + 533 Parkovacia zóna Platené parkovanie |
IP 27b Koniec zóny s plateným alebo regulovaným státím | 278 Koniec parkovacej zóny |
IP 33 Všeobecné informácie o dopravných obmedzeniach | 342 Informácie o všeobecných pravidlách |
IP 34a Všeobecné informácie o dopravných obmedzeniach | 343 Dopravné obmedzenia na horskom prechode |
IP 34b Všeobecné informácie o dopravných obmedzeniach | 343 Dopravné obmedzenia na horskom prechode |
3. vypustenie (odstránenie)
IP 1 Okruh | IP 2 Zmena smeru okruhu |
IP 8 Spomaľovací prah | IP 10 Odporúčaná rýchlosť |
IP 13a Parkovisko – parkovacie miesta s kolmým státím | IP 13b Parkovisko – parkovacie miesta so šikmým státím |
IP 13c Parkovisko – parkovacie miesta s pozdĺžnym státím | IP 21b Koniec tunela |
IP 30 Zmena miestnej úpravy | IP 30a Výstražné zariadenie vypnuté |
IP 31a Hmlové body | IP 31b Hmlové body |
IP 31c Hmlové body | IP 32 Bezpečná vzdialenosť |
IP 33a Všeobecné informácie o povinnosti úhrady | IP 34c Všeobecné informácie o dopravných obmedzeniach |
Príklady zmien niektorých značiek alebo kombinácií
Stará značka/kombinácia | Nová značka/kombinácia |
– ak ide o predbežnú značku k parkovisku – ak ide o vyznačenie smeru platnosti – umiestnenie pozdĺžne s osou vozovky! | |
– umiestnenie šikmo na os vozovky! – zobrazená verzia na pravej strane | |
– umiestnenie šikmo na os vozovky! – zobrazená verzia na pravej strane | |
– umiestnenie šikmo na os vozovky! – zobrazená verzia na pravej strane | |
— | |
+ | |
Informatívne smerové značky
1. bezo zmeny
Stará značka | Nová značka |
IS 1b Návesť pred križovatkou | 370 Ohlasovacia tabuľa |
IS 27 Diaľnica | 352 Číslo diaľnice alebo rýchlostnej cesty |
IS 28 Rýchlostná cesta | 352 Číslo diaľnice alebo rýchlostnej cesty |
IS 29 Cesta I. triedy | 350 Číslo cesty I. alebo II. triedy |
IS 30 Cesta II. triedy | 350 Číslo cesty I. alebo II. triedy |
IS 33 Hranica kraja | 340 Miestna návesť |
IS 34 Hranica okresu | 340 Miestna návesť |
IS 35 Iný názov | 340 Miestna návesť |
IS 39 Hranica štátu | 341 Štátna hranica |
2. zmena
Všeobecne
Pri smerových značkách prakticky len veľmi zriedkavo prichádza do úvahy možnosť bežnej obnovy starých značiek za nové. V minulosti bol totiž orientačný účel ich používania skôr dezorientačný. Bežne sa totiž používali napr. smerové tabule (tabuľové smerníky) aj na diaľniciach , rôzne tvary a dĺžky šípok sa dávali bez chápania ich významu a rozdielov (iné šípky majú byť pri štandardnom odbočení, iné pri odbočovacom pruhu, iné pri pruhovej subtrakcii, atď.) , na bežných križovatkách sa namiesto prirodzenej kombinácie predzvesť (v primeranej vzdialenosti pred križovatkou) a návesť (priamo v križovatke) používala iba návesť v takej polo-vzdialenosti medzi tým plus ďalšia návesť za (!) križovatkou, vnútri kruhových objazdov boli namiesto cieľov hlavné cesty a prikázané smery obchádzania , na smerových značkách bola príliš častá snaha vyznačovať veľa ďalších informácií, ktoré majú byť predmetom iného značenia (vedenie hlavnej cesty, obmedzenia jazdy cez/za križovatkou), počet spolu umiestnených smerových tabúľ nemal zásadné obmedzenie (podľa vyhlášky č. 9/2009 Z. z. ich počet nesmel “spravidla” presiahnuť štyri) a používali sa často skôr ako reklama , o kontinuálnom značení cieľov, farebnosti či zmysluplnom obsahovom naplnení veľkoplošných značiek škoda písať, atď.
Vzhľadom na používanie smerových značiek v minulosti musí byť ich zosúladenie s novými zásadami pri obnove de facto vždy predmetom nového určenia. Nižšie uvedené príklady sú teda ozaj len veľmi hrubé príklady, ktoré v konkrétnych situáciách môžu byť úplne iné. Vždy je pri obnove (ale aj pri určovaní nových značiek) potrebné dôkladne prihliadať na zásady orientačného značenia v nových technických predpisoch.
K niektorým smerovým značkám
Pri obnovovaní čísla výjazdu/uzla na diaľnici sa namiesto kilometrického číslovania (podľa staničenia) používa sekvenčné číslovanie (podľa poradia).
Na smerových predzvestiach mimo diaľnic sa už vedenie hlavnej cesty znázorňuje len veľmi výnimočne (v atypických prípadoch) .
Návesti pred kultúrnym, turistickým alebo náboženským cieľom možno obnoviť len na diaľnici (na iných cestách sa neobnovujú), a to bez prípadných údajov o vzdialenosti, názve či čísle výjazdu a pod. Na cestách mimo diaľnic možno namiesto toho použiť nepriamu návesť .
Číslo cesty III. triedy sa nikdy neobnovuje, ak je táto značka použitá samostatne; ak je vložená do iných smerových značiek, obnovuje sa len tam, kde je cesta III. triedy tranzitná na cestu I. alebo II. triedy, príp. na diaľnicu alebo rýchlostnú cestu.
Medzinárodná trasa (číslo E-cesty) sa na diaľnici obnovuje len tam, kde sa križujú najmenej dve E-cesty alebo tam, kde E-cesta nevedie v priamom smere; mimo diaľnic sa obnovuje len na diaľkových tabuliach.
Na kilometrovníku sa neobnovuje smer k telefónu núdzového volania, ten sa zobrazuje na smerovom stĺpiku.
Návesť pred križovatkou pred obmedzením možno nahradiť predbežnou značkou k zákazu .
Pod smerovú tabuľu (tabuľový smerník) už nemožno umiestňovať dodatkovú tabuľku s názvom prevádzky.
Na značke o miestnej časti obce sa ako hlavný údaj (väčším písmom) uvádza názov miestnej časti, nie názov obce a nemožno už spolu umiestňovať značku o začiatku obce so značkou o začiatku miestnej časti obce, resp. značku o konci obce so značkou o konci miestnej časti obce.
Stará značka | Nová značka |
IS 1a Návesť pred križovatkou | 370 Ohlasovacia tabuľa |
IS 2 Návesť pred križovatkou | 372 Smerová predzvesť na diaľnici |
IS 3 Návesť pred križovatkou | 372 Smerová predzvesť na diaľnici |
IS 4 Návesť pred križovatkou | 373 Smerová návesť na diaľnici |
IS 5a Návesť pred križovatkou | 373 Smerová návesť na diaľnici |
IS 5b Návesť pred križovatkou | 373 Smerová návesť na diaľnici |
IS 6 Návesť pred križovatkou | 371 Nepriama návesť na diaľnici |
IS 7a Smerová tabuľa | 374 Výjazdová tabuľa |
IS 8 Diaľková návesť | 376 Diaľková tabuľa |
IS 9 Návesť pred križovatkou | 360 Smerová predzvesť 361 Smerová a pruhová predzvesť |
IS 10 Návesť pred križovatkou | 360 Smerová predzvesť |
IS 11 Návesť pred kultúrnym alebo turistickým cieľom | 377 Turistická tabuľa |
IS 11a Návesť pred náboženským cieľom | 377 Turistická tabuľa |
IS 14 Návesť pred križovatkou s obmedzením | 397 Bloková obchádzka |
IS 15 Návesť pred obchádzkou | 392 Uzávierková predzvesť |
IS 16 Návesť pred obchádzkou (odklonom) | 392 + 509 Uzávierková predzvesť Spresňujúce informácie |
IS 17a Smerová tabuľa (s jedným cieľom) IS 17b Smerová tabuľa (s jedným cieľom) IS 18a Smerová tabuľa (s dvomi cieľmi) IS 18b Smerová tabuľa (s dvomi cieľmi) | 363 Tabuľový smerník 363 Šípový smerník – umiestnenie ZA odbočením |
IS 19a Smerová tabuľa pre príjazd k diaľnici IS 19b Smerová tabuľa IS 20a Smerová tabuľa pre príjazd k rýchlostnej ceste IS 20b Smerová tabuľa pre príjazd k rýchlostnej ceste | 363 Tabuľový smerník 365 Šípový smerník k diaľnici – umiestnenie ZA odbočením |
IS 21 Smerová tabuľa k miestnemu cieľu IS 22a Smerová tabuľa k inému cieľu | 363 Tabuľový smerník 366 Šípový smerník k zvláštnemu alebo miestnemu cieľu – umiestnenie ZA odbočením |
IS 23a Smerová tabuľa ku kultúrnemu alebo turistickému cieľu IS 23b Smerová tabuľa ku kultúrnemu alebo turistickému cieľu IS 23c Smerová tabuľa k náboženskému cieľu IS 23d Smerová tabuľa k náboženskému cieľu IS 24 Smerová tabuľa ku komunálnemu cieľu | 363 Tabuľový smerník 367 Šípový smerník k turistickému cieľu – umiestnenie ZA odbočením |
IS 25 Smerová tabuľa na vyznačenie obchádzky | 394 Tabuľový smerník na vyznačenie obchádzky 395 Šípový smerník na vyznačenie obchádzky – umiestnenie ZA odbočením |
IS 26 Smerová tabuľa na vyznačenie obchádzky | 394 Tabuľový smerník na vyznačenie obchádzky 395 Šípový smerník na vyznačenie obchádzky – umiestnenie ZA odbočením |
IS 30a Číslo III. triedy | 351 Číslo cesty III. triedy |
IS 31 Medzinárodná trasa | 353 Číslo E-cesty |
IS 32a Kilometrovník | 355 Kilometrovník |
IS 32b Kilometrovník | 355 Kilometrovník |
IS 36a Obec | 305 Obec |
IS 36b Koniec obce | 306 Koniec obce |
IS 36c Miestna časť obce | 305 Obec |
IS 36d Koniec miestnej časti obce | 306 Koniec obce |
IS 37a Označenie začiatku obce v jazyku národnostnej menšiny | 307 Označenie obce v jazyku národnostnej menšiny |
IS 37b Označenie konca obce v jazyku národnostnej menšiny | 308 Označenie konca obce v jazyku národnostnej menšiny |
IS 40a Smerová tabuľa pre cyklistov (s jedným cieľom) IS 40b Smerová tabuľa pre cyklistov (s dvoma cieľmi) IS 40c Smerová tabuľa pre cyklistov (s jedným cieľom) IS 40d Smerová tabuľa pre cyklistov (s dvoma cieľmi) | 380 Cyklistický smerník tabuľový 381 Cyklistický smerník šípový |
IS 40f Smerová tabuľa pre cyklistov | 383 Číslo cyklotrasy |
IS 40g Smerová tabuľa pre cyklistov IS 40h Smerová tabuľa pre cyklistov | 382 Cyklistický medzismerník |
3. vypustenie (odstránenie)
IS 7b Výjazd | IS 12 Návesť pred križovatkou pred obmedzením |
IS 13 Návesť pred križovatkou pred obmedzením | IS 22c Smerová tabuľa k predajnému miestu |
IS 38 Hraničný priechod | IS 40e Návesť pred križovatkou pre cyklistov |
IS 40i Koniec cyklistickej trasy | IS 40j Nepriame odbočenie doľava |
opat dobra robota