Policajné oprávnenia I
Činnosť polície je v rámci cestnej premávky veľmi dôležitá. Predovšetkým jej dohľadová funkcia (t. j. kontrola dodržiavania pravidiel a ich vynucovanie, a to nielen v cestnej premávke, ale vo všeobecnosti) prostredníctvom uniformovaných policajtov je alfa a omega jej samotnej existencie. V rámci toho musia policajti disponovať rôznymi oprávneniami voči účastníkom cestnej premávky. Niektorým sme sa už na tomto portáli venovali – najmä pokynom policajta v rámci riadenia cestnej premávky a pri zastavovaní vozidiel.
Na Slovensku však vykonávajú príslušníci Policajného zboru (policajti) aj mnoho iných funkcií, ktoré síce s cestnou premávkou súvisia, ale v zahraničí ich plnia úplne iné subjekty. Jednou z takých činností, ktorej sme sa na tomto portáli tiež už venovali podrobnejšie, je vydávanie rôznych výnimiek. Ďalšími takými činnosťami sú napr. skúšky žiadateľov o vodičské oprávnenie, evidovanie vozidiel, vydávanie vodičských preukazov alebo prejednávanie priestupkov. Na Slovensku stále zvykovo tlačíme pred sebou vykonávanie týchto administratívnych úloh policajtmi (na ktoré policajti nepotrebujú uniformu, zbraň ani donucovacie prostriedky), hoci je to drahé, neefektívne a nemá to žiadne logické opodstatnenie.
Aj tieto činnosti polície si postupne priblížime v sérii niekoľkých článkov. Dôraz v tejto prvej časti však bude kladený na ich reálne, opodstatnené, oprávnenia voči účastníkom cestnej premávky priamo na ceste.
Dohľad nad bezpečnosťou a plynulosťou
Jednou zo základných úloh Policajného zboru je dohľad nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky a spolupôsobenie pri jej riadení. Často sa to zo strany ministrov vnútra, samotného vedenia polície i časti verejnosti mylne zamieňa s celkovou zodpovednosťou za bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, čo je samozrejme logický aj obsahový nezmysel, pretože dohľad je len jednou z viacerých častí zodpovednosti (ktorá nemá svojho jedného pána a je rozdrobená medzi rôzne subjekty).
Pre porovnanie – rovnaké slovné vyjadrenie používa zákon aj na pôsobenie Policajného zboru na železnici (Policajný zbor dohliada na bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy v obvode železničných dráh). Nikto však z toho už nededukuje celkovú zodpovednosť polície za bezpečnosť železničnej dopravy; vyplýva z toho zjednodušene povedané akurát to, že policajti dávajú fúkať rušňovodičom a iným železničiarom, dávajú chodcom pokuty za prechádzanie cez koľajnice a hliadkujú vo vlakov a na staniciach.
Dohľad nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky navyše ani zďaleka nevykonáva len Policajný zbor. V rámci svojej územnej a personálnej pôsobnosti dohľad vykonáva aj Vojenská polícia, finančná správa (colníci) a predovšetkým čoraz viac aj obecná polícia, resp. obce prostredníctvom objektívnej zodpovednosti, ktoré ju v oblasti statickej premávky sfunkčnili za kratšie obdobie oveľa lepšie ako štátna polícia v oblasti dynamickej premávky za oveľa dlhšie obdobie. Okrem týchto zložiek majú svoj podiel na výkone dohľadu v cestnej premávke aj inšpektori práce, ktorí kontrolujú dodržiavanie povinných prestávok vodičmi-profesionálmi nákladných vozidiel a autobusov. Tachografy nie sú nič iné ako bezpečnostné opatrenie, ktoré sa v minulosti zaviedlo kvôli nehodám plynúcim z chýb unavených a ospalých vodičov, ktorí boli zamestnávateľmi nútení jazdiť dlhé trasy bez prestávok.
Z bežného (gramatického) významu slova dohľad vyplýva, že ide o pozorovanie zaisťujúce dodržiavanie predpisov, príkazov, noriem a pod. Z tejto úlohy polície vyplýva zákonná povinnosť všetkých účastníkov cestnej premávky poslúchnuť pokyn, výzvu alebo príkaz policajta súvisiaci s výkonom jeho oprávnení pri dohľade nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky a strpieť výkon jeho oprávnení. V súvislosti s tým (resp. v súvislosti s plnením úloh polície ako takej) je vo všeobecnosti zakázané v ústnom vyhlásení, na odeve, v písomnom styku, v názve domény web stránky a na vozidle používať označenia „Policajný zbor“ alebo „Polícia“ vo všetkých tvaroch vrátane zmien v ich diakritike a so začiatočnými malými písmenami, ako aj používanie služobnej rovnošaty Policajného zboru a odevu, ktorý by s ňou mohol byť zameniteľný. V cestnej premávke sa tiež nesmie použiť vozidlo, ktoré by sa svojím farebným vyhotovením a označením dalo zameniť s vozidlom Policajného zboru (platí to aj vo vzťahu k vozidlám Vojenskej polície, Zboru väzenskej a justičnej stráže, obecnej polície, Hasičského a záchranného zboru a ostatných hasičských jednotiek).
Špecifická povinnosť v cestnej premávke, ktorá má zamedziť bráneniu policajných úloh je zákaz používať tzv. antiradary (Používanie technických prostriedkov a zariadení, ktorých činnosť umožňuje odhalenie alebo ovplyvňovanie funkcií technických prostriedkov používaných pri plnení úloh na úseku výkonu dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky alebo ich umiestnenie vo vozidle spôsobom, ktorý umožňuje ich použitie, je zakázané.). Tu treba pre istotu podotknúť, že používanie navigácií so zapnutou funkciou hlásenia policajných meraní a radarov nie je v žiadnom prípade porušením tohto zákazu, keďže tieto navigácie radary nijako neodhaľujú (a už vôbec ich neovplyvňujú); vodičov upozorňujú na miesta merania rýchlosti na základe informácií od iných používateľov.
Všeobecné oprávnenia
Ak si to vyžaduje plnenie ich úloh, tak policajti (ako aj príslušníci ostatných bezpečnostných, záchranných a spravodajských zložiek), nemusia použiť bezpečnostný pás. Štandardne to platí pre policajtov v priamom výkone službe (hliadky), príp. v rámci poskytovania ochrany ústavným činiteľom a pod. Riziko plynúce z nepripútania tu v záujme riadneho výkonu služby ustupuje, aby policajti mohli v prípade potreby okamžite zasiahnuť. Táto možnosť neplatí pri rôznych administratívnych jazdách policajtov ako napr. jazdy na rokovania, školenia, konferencie a pod.
Všeobecné oprávnenia policajtov sú zhrnuté v § 69 zákona o cestnej premávke. Základným oprávnením, ktoré priamo nadväzuje na úlohu Policajného zboru (dohľad nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky) je kontrola dodržiavania povinností účastníkov cestnej premávky alebo iných osôb podľa tohto zákona. Účastníkom cestnej premávky je každý, kto sa aktívne zúčastňuje cestnej premávky, t. j. spravidla vodiči a chodci. Tí majú v zákone o cestnej premávke množstvo povinností a policajti môžu kontrolovať dodržiavanie každej z nich. Čo sú to tie “iné osoby” je pomerne otázne, z logiky veci by malo ísť o osoby, ktoré sa zúčastňujú cestnej premávky pasívne (nech už to znamená čokoľvek) alebo sa jej nezúčastňujú vôbec, ale majú predsa len nejaké povinnosti. Môže ísť napr. o spolujazdcov na motocykli, cestujúcich vo vozidlách verejnej dopravy alebo čakajúcich na zastávke, prepravované osoby na bicykli alebo v motorovom vozidle, osoby vykonávajúce práce na ceste a pod. Aj všetci títo majú niektoré svoje špecifické povinnosti. Ich zaradenie medzi “iné osoby” (ako sú účastníci cestnej premávky) je otázne preto, že všetky tieto osoby nejakým spôsobom predsa len užívajú cestu (pozemnú komunikáciu), a teda v zásade napĺňajú aj vymedzenie účastníka cestnej premávky.
Jedným zo všeobecných oprávnení policajta je aj možnosť povoliť výnimku z pravidiel cestnej premávky na mieste samom. Podmienkami sú, že výnimka je okamžite potrebná, je to len v nevyhnutnej miere a za predpokladu, že sa tým neohrozí bezpečnosť cestnej premávky. Posúdenie daných okolností je na zodpovednosti každého policajta, vždy však musí ísť o situáciu, ktorá nastane ad hoc (okamžitá potreba), nesmie sa preto zneužívať na udeľovanie výnimiek pri plánovaných činnostiach. Vo všeobecnosti táto možnosť priamo nadväzuje na iné oprávnenia policajta, resp. plnenie úloh polície. Diapazón teoreticky možných výnimiek je široký, okrem iného môže ísť o umožnenie rýchlejšej jazdy napr. pri prevoze rodiacej ženy, o umožnenie otočenia sa cez stredný deliaci pás na diaľnici v prípade kolóny, o využitie záchranárskej uličky iným vozidlom, o vojdenie vozidlom do zákazu a pod. V minulosti sa bolo možné v médiách stretnúť s vyjadreniami, že policajti si takéto výnimky môžu udeľovať aj sami sebe, resp. navzájom jeden druhému, čo je samozrejme neprípustné.
Predloženie dokladov
Policajt je oprávnený požadovať od vodiča predloženie dokladov ustanovených na vedenie a premávku vozidla a na dopravu osôb a nákladu.
“Doklady ustanovené na vedenie a premávku vozidla a na dopravu osôb a nákladu” sú také doklady, pri ktorých nejaký právny predpis výslovne ustanovuje, že ich musí mať vodič pri sebe.
Bližšie sú tieto doklady rozpísané v článku Aké doklady musí mať vodič pri sebe?
Vyšetrenie na alkohol a iné omamné látky
Policajt je oprávnený vyzvať vodiča, aby sa podrobil vyšetreniu, či nie je ovplyvnený alkoholom alebo inou návykovou látkou, alebo liekmi, ktoré môžu znížiť jeho schopnosť bezpečne viesť vozidlo.
Bližšie sú tieto vyšetrenia rozpísané v článku Dopravná psychológia III.
V súčasnosti je v Národnej rade SR prerokúvaný poslanecký návrh (pravdepodobne z dielne Ministerstva zdravotníctva SR v spolupráci s Policajným zborom), ktorý pri zmenách zmätočne vychádza z predpokladu, že to, čo polícia začala konečne po takmer 20 rokoch reálne používať (drogové testery) je vlastne protizákonné… Ak sa odôvodnenia tohto návrhu zákona chytia advokáti nadrogovaných vodičov, majú ľahko zarobené peniaze a klienta na slobode.
Technická spôsobilosť
Policajt je oprávnený kontrolovať technickú spôsobilosť vozidla a úplnosť jeho výstroja a výbavy alebo vyzvať vodiča, aby sa podrobil takejto kontrole. Taktiež je oprávnený porovnať údaje uvádzané v osvedčení o evidencii časti I alebo časti II, evidenčnom doklade vydanom v cudzine alebo technickom osvedčení vozidla s údajmi na vozidle.
Technickou nespôsobilosťou vozidla je každý stav na vozidle, ktorý môže bezprostredne ohroziť prevádzkové vlastnosti vozidla, vplyvom ktorých môže dôjsť k ohrozeniu bezpečnosti cestnej premávky, alebo byť zdrojom ohrozenia bezpečnosti, životného prostredia, verejného zdravia alebo zdrojom znečistenia alebo poškodenia cesty.
Povinnou výbavou je štandardne homologizovaný prenosný výstražný trojuholník, bezpečnostný reflexný odev (musí byť umiestnený v dosahu zo sedadla vodiča), náhradné koleso (vrátane kľúča na matice alebo skrutky kolies a príručného zdviháku) a lekárnička.
Náhradné koleso nemusia mať
- vozidlá s pneumatikami zvláštnej konštrukcie umožňujúcej dočasné použitie po defekte
- vozidlá, ktoré sú vybavené prostriedkami na bezdemontážnu opravu poškodenej pneumatiky
- mestské autobusy, nákladné vozidlá špeciálne a špeciálne vozidlá, ktoré sú prevádzkované na obmedzenom území v operatívnom dosahu servisných služieb svojho prevádzkovateľa
Medzi jednotlivými kategóriami vozidiel sú značné rozdiely v povinnej výbave, napr. nákladné vozidlá nad 7,5 t musia mať od 15. novembra do 31. marca aj snehové reťaze, autobusy musia mať hasiace prístroje a všetky vozidlá s celkovou hmotnosťou nad 3,5 t musia mať zakladací klin.
Meranie rozmerov a hmotností
Policajt je oprávnený merať rozmery a hmotnosti vozidla.
Pri meraní rozmerov a hmotností musí policajt používať určené meradlá; v praxi je najviac problematické meranie výšky nákladných vozidiel. Okrem polície môžu merať rozmery a hmotnosti aj správcovia ciest, pričom využívať sa môžu aj stacionárne elektronické zariadenia pre vysokorýchlostné váženie bez zastavenia vozidla.
Najväčšie povolené rozmery a hmotnosti stanovuje vyhláška Ministerstva dopravy SR, napr. osobné vozidlo (kategória M1) nesmie byť širšie ako 2,55 m, vyššie ako 4 m a dlhšie ako 12 m.
Cestná technická kontrola
Cestnou technickou kontrolou je vopred neoznámená a neočakávaná kontrola technického stavu vozidla, ktorá sa týka najmä vozidiel kategórie M2, M3, N2, N3, O3 a O4, t. j. autobusov (malé aj veľké), nákladných vozidiel nad 3,5 t a prípojných vozidiel nad 3,5 t (prívesy, návesy).
Systém cestnej technickej kontroly pozostáva z počiatočnej a podrobnejšej kontroly, pričom počiatočnú kontrolu vykonávajú policajti alebo technici cestnej technickej kontroly. Na základe výsledku počiatočnej kontroly sa rozhodne o tom, či sa má vozidlo alebo aj jeho prípojné vozidlo podrobiť podrobnejšej cestnej technickej kontrole, ktorá sa vykoná prostredníctvom kontrolného zariadenia čo najskôr.
Počas cestnej technickej kontroly môže byť vozidlo podrobené aj kontrole rozmerov a hmotností, upevnenia nákladu, dodržiavania organizácie pracovného času v doprave (tachografy), kontrole prepravy nebezpečných vecí, prepravných dokladov atď.
Celkový počet počiatočných cestných technických kontrol vozidiel kategórie M2, M3, N2, N3, O3 a O4 musí byť najmenej 5 % z celkového počtu týchto vozidiel evidovaných v SR a aspoň raz ročne musí Policajný zbor vykonať cestnú technickú kontrolu koordinovanú spoločne s príslušnými orgánmi iných členských štátov EÚ.
Cestná kontrola dodržiavania organizácie pracovného času v doprave
Pre nákladnú dopravu nad 3,5 t a pre autobusovú dopravu v rámci Európskej únie platí nariadenie o časoch jazdy, prestávkach a dobách odpočinku vodičov, ktoré u nás kontrolujú inšpektori práce v spolupráci s policajtmi (inšpektori práce totiž nedisponujú oprávnením zastavovať vozidlá; to by sa však od budúceho roku malo zmeniť a budú už môcť zastavovať vozidlá aj sami). Údaje z inteligentných tachografov sa už môžu kontrolovať aj na diaľku, bez potreby zastavenia vozidla.
Cestné kontroly sa organizujú na rôznych miestach a v rôznom čase, aby dostatočne pokryli veľkú časť cestnej siete a aby bolo obťažné vyhnúť sa kontrolným bodom. Počet kontrolných bodov musí Národný inšpektorát práce určiť v spolupráci s Policajným zborom tak, aby bol dostatočný; na tento účel sa kontrolné body zriaďujú na cestách a v ich bezprostrednej blízkosti, najmä na odpočívadlách, na čerpacích staniciach pohonných látok a v ich blízkosti a na iných bezpečných miestach popri diaľniciach a cestách.
Predmetom cestnej kontroly je kontrola
- vybavenia vozidla záznamovým zariadením (tachografom) a jeho správneho používania, denných, týždenných a dvojtýždenných časov jázd, prestávok v práci a doby denného a týždenného odpočinku
- prekročenia najvyššej dovolenej rýchlosti vozidla trvajúceho viac ako 1 min., počas ktorého bola prekročená rýchlosť uvedená na výrobnom štítku, a to 90 km/h u vozidiel kategórie N3 alebo 105 km/h u vozidiel kategórie M3
- okamžitej rýchlosti dosiahnutej vozidlom ako ju zaznamenalo záznamové zariadenie počas najviac 24 predchádzajúcich hodín používania vozidla
Ak policajt pri cestnej kontrole zistí, že vodič presiahol povolený čas jazdy bez prestávky v práci, povolený čas jazdy za prebiehajúci týždeň, alebo za dva za sebou idúce týždne, alebo nečerpal dobu denného alebo týždenného odpočinku, nariadi vodičovi bezodkladne odstaviť vozidlo na určenom mieste a okamžite začať čerpať prestávku v práci alebo dobu denného alebo týždenného odpočinku. V prípade autobusovej dopravy sa určené miesto nariadeného odpočinku stanoví tak, aby počas nariadeného odpočinku neboli dotknuté práva a potreby cestujúcich.
Kontrola na cestách
Policajný zbor kontroluje na cestách aj technickú spôsobilosť vozidiel, ktorými sa prevádzkuje cestná doprava (nákladná alebo osobná) alebo taxislužba, vybavenie prepravnými a sprievodnými dokladmi, označenie vozidiel a spôsobilosť vodičov a osádky na cestnú premávku a pri preprave nebezpečných vecí podmienky ustanovené zákonom o cestnej doprave a Dohodou ADR.
Policajt môže zastaviť a odstaviť vozidlo na ceste a prerušiť alebo zakázať ďalšiu prepravu, ak zistí, že
- vozidlo nie je schválené na uskutočňovanú prepravu, nemá osvedčenie o typovom schválení, nie je označené podľa zákona
- vodič nemá pri sebe potrebné doklady o vozidle, kópiu povolenia alebo licencie Spoločenstva, sprievodné doklady o prepravovanom náklade, osvedčenie vodiča, preukaz vodiča, kópiu koncesie alebo osvedčenie vozidla taxislužby
Policajt môže povoliť dokončenie prerušenej prepravy, ak náprava zistených nedostatkov nie je možná na mieste, ale až v technickej základni alebo v servise, a dokončenie prepravy po určenej trase bezprostredne neohrozuje bezpečnosť osádky vozidla, cestujúcich, nákladu ani bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Ak to nie je možné, prevádzkovateľ cestnej dopravy musí zabezpečiť náhradné vozidlo a prestup cestujúcich alebo prekládku nákladu, alebo náhradnú osádku vozidla.
Ak policajt odstaví vozidlo na ceste alebo preruší a zakáže ďalšiu prepravu, bezodkladne o tom upovedomí prevádzkovateľa cestnej dopravy, aby mohol zabezpečiť náhradnú prepravu; do jeho príchodu sa o bezpečnosť odstaveného vozidla a jeho osádky a o náklad postará Policajný zbor na náklady prevádzkovateľa cestnej dopravy.
Zákaz ďalšej jazdy
Policajt je oprávnený zakázať vodičovi jazdu na nevyhnutne potrebný čas alebo mu prikázať smer jazdy, ak to vyžaduje bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky. Špecifickým prípadom tohto oprávnenia je oprávnenie zakázať vodičovi jazdu po diaľnici a vyzvať ho, aby opustil diaľnicu na najbližšom výjazde alebo vozidlo odstavil na parkovisku, ak vozidlo nedosahuje za bežných okolností rýchlosť aspoň 80 km/h.
Zákaz ďalšej jazdy je oprávnenie, ktoré úzko súvisí so zastavovaním vozidiel a ich kontrolami, ale paradoxne sa najbežnejšie používa v situácii, kedy ho vôbec netreba – pri pozitívnej dychovej skúške (ako keby bez zakázania jazdy mohol taký vodič pokračovať v jazde).
Zabránenie odjazdu vozidla
Policajt je oprávnený použiť technický prostriedok na zabránenie odjazdu vozidla (napr. tzv. papuču), ak
- vozidlo stojí na mieste, kde je to zakázané, a vodič sa v blízkosti nezdržuje
- sa vodič aj po opakovanej výzve odmieta podrobiť služobným zákrokom vykonávaným policajtom a z jeho konania je zrejmé, že chce s vozidlom z miesta odísť
- ide o vozidlo, o ktorom sa zistilo, že je odcudzené
- je dôvodné podozrenie, že vozidlo sa môže použiť na odvoz páchateľa trestného činu
- je dôvodné podozrenie, že vodič mal účasť na dopravnej nehode a nezotrval na mieste dopravnej nehody a nezdržuje sa v blízkosti vozidla
Policajt je oprávnený použiť takýto technický prostriedok aj vtedy, ak pri uložení pokuty v rámci tzv. objektívnej zodpovednosti (správny delikt držiteľa vozidla) nebola pokuta uhradená v lehote alebo ak vozidlom bola v minulosti porušená povinnosť držiteľa vozidla a nebolo v tom čase možné uložiť pokutu (ide napr. o prípady zaznamenania evidenčného čísla vozidla prekračujúceho rýchlosť alebo jazdiaceho bez diaľničnej známky či mýta, avšak nezistí sa jeho držiteľ alebo sa z iných dôvodov nepodarí uložiť pokutu v rámci tzv. objektívnej zodpovednosti). Táto možnosť použitia “papuče” sa týka prevažne zahraničných vozidiel, avšak vyžaduje to funkčný informačný systém, ktorý takéto evidenčné čísla bude uchovávať a ohlasovať ich “znovuobjavenie” v cestnej premávke na našom území, ktorý však zatiaľ neexistuje.
Odstránenie vozidla
Policajt môže rozhodnúť o odstránení (odtiahnutí) vozidla stojaceho na ceste vrátane chodníka a parkoviska, ak je
- na mieste, kde tvorí prekážku cestnej premávky
- na vyhradenom parkovisku pre vozidlo s konkrétnym evidenčným číslom vozidla, pre osobu so zdravotným postihnutím alebo pre vozidlo s konkrétnym parkovacím preukazom, ak také parkovisko nie je preň určené
- bez pripevnenej tabuľky s evidenčným číslom, ak podlieha evidenčnej povinnosti, alebo je bez čitateľného vyznačenia mena, priezviska a adresy pobytu alebo názvu a sídla držiteľa vozidla na viditeľnom mieste s výnimkou dvojkolesových vozidiel, aj keď netvorí prekážku cestnej premávky
- nespôsobilé na prevádzku v cestnej premávke dlhšie ako 6 mesiacov aj keď netvorí prekážku premávky
- na mieste, kde je zastavenie alebo státie zakázané
Také vozidlo odstráni na náklady jeho prevádzkovateľa Policajný zbor alebo správca cesty podľa rozhodnutia policajta.
Ak vozidlo tvoriace prekážku cestnej premávky na diaľnici alebo na ceste pre motorové vozidlá bezodkladne neodstráni ten, kto prekážku spôsobil, o okamžitom odstránení vozidla na jeho náklady rozhodne policajt alebo správca cesty.
Dočasné značky a zariadenia
Policajt môže použiť dočasné zvislé dopravné značky a dočasné dopravné zariadenia aj bez predchádzajúceho určenia ich použitia príslušným orgánom, ak je to potrebné na zaistenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky pri plnení svojich úloh.
Toto oprávnenie bolo v minulosti použiteľné napr. na kontrolu diaľničných známok, ktorá sa vykonávala priamou (vizuálnou) kontrolou nálepiek na čelnom skle a kvôli tomu bolo nutné spomaliť prúd vozidiel sadou značiek a naviesť ho na kontrolné stanovište.
V súčasnosti už táto možnosť nemá veľké využitie, môže sa však uplatniť napr. pri obnove hraničných kontrol na hraničných priechodoch (vyžaduje to však, aby polícia aj reálne disponovala značkami a zariadeniami, ktoré chce použiť). Táto možnosť však políciu navádza skôr na jej protizákonné využívanie ako napr. v Malackách na vyriešenie vlastného parkovania alebo ako robia bežne na diaľnici v Bratislave, kde prikazujú meniť premenné značky (hoci to nie sú dočasné značky).
Na systematické váženie vozidiel, na ktoré by boli vozidlá smerované dopravným značením, sa vyžaduje premenné značenie, ktorého rozmiestnenie a použitie má byť dané štandardným určením.