Policajné oprávnenia II – administratívne oprávnenia
V prvom článku série o policajných oprávneniach boli predstavené ich reálne oprávnenia, ktorými disponujú priamo voči účastníkom cestnej premávky pri výkone dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky. Ako už bolo v tom článku uvedené, pôsobnosť polície u nás je veľmi rôznorodá a v oblasti cestnej premávky vykonáva aj to, čo bežne v zahraničí vykonávajú civilné orgány (zväčša nazývané “dopravné úrady”). V druhej časti sa preto zameriame na ich administratívne oprávnenia, čiže zväčša pôjde o administratívne (správne) konania, ktoré súvisia s bezpečnosťou cestnej premávky a vodičským oprávnením (skúšky, preskúšanie, odoberanie a pod.).
Článok nezahŕňa úplne všetky administratívne činnosti, ktoré u nás vykonávajú policajti. Napríklad vydávaniu vodičských preukazov vrátane ich výmeny či obnovenia sme sa už venovali v článku Vodičské preukazy a ich výmena. Okrem štandardných vodičských preukazov vydáva polícia aj medzinárodné vodičské preukazy, ktorých využitie je však pomerne okrajové. Najrozsiahlejšou činnosťou, ktorú možno zaradiť medzi administratívne oprávnenia Policajného zboru je evidovanie vozidiel. To je však svojím rozsahom vhodné skôr na samostatnú sériu článkov a navyše, evidovanie vozidiel ani nemožno veľmi považovať za oprávnenie, ale za bežný výkon štátnej správy (napr. vo Veľkej Británii prepíšete vozidlo aj na pošte).
Skúšobní komisári
Vo vzťahu k skúšobným komisárom je nevyhnutné uviesť, že okrem Slovenska robia policajti skúšky na vodičské oprávnenie v rámci Európskej únie už iba v Rumunsku. U nás sa nie a nie zbaviť týchto komunistických prežitkov, ktoré sú v podstate absurdné (osoba, ktorá má uniformu a zbraň sa nemá čo hrať na učiteľa; rovnako ako je tomu pri samotných autoškolách). Práve kvôli tomu, že v rámci Európskej únie je prirodzeným štandardom, že skúšobnými komisármi sú civili (zamestnanci zväčša súkromných spoločností, ktoré skúšky vykonávajú ako podnikanie), sú na nich európskou smernicou kladené značné nároky, ktoré máme uvedené v zákone o cestnej premávke a vo vyhláške č. 9/2009 Z. z.
Skúšobným komisárom môže byť len policajt, ktorý absolvoval odbornú prípravu (60 vyučovacích hodín) a úspešne vykonal skúšku. Skúšobný komisár na sk. B a T musí mať najmenej 23 rokov a príslušné vodičské oprávnenie najmenej 3 roky. Skúšobný komisár na inú skupinu musí najskôr vykonávať aspoň 3 roky skúšobného komisára na skupinu B a mať vodičskú prax v príslušnej skupine aspoň 5 rokov.
Odbornú prípravu skúšobných komisárov zabezpečuje Ministerstvo vnútra SR, ktoré aj vykonáva ich skúšky a vydáva im preukazy s platnosťou 5 rokov. Skúška na skúšobného komisára sa skladá z teoretickej skúšky a zo skúšky z vedenia motorových vozidiel, pričom teoretická skúška sa vykonáva pred trojčlennou komisiou zloženou zo zamestnancov ministerstva vnútra a skúška z vedenia sa vykonáva pred osobou, ktorú poverí ministerstvo vnútra.
Prvý rok od vydania preukazu sa u skúšobného komisára vykonáva dohľad nad tým ako vykonáva skúšky z odbornej spôsobilosti žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia, hodnotí sa jeho vykonávanie skúšok a metodicky sa usmerňuje.
Najmenej raz v roku sa u skúšobného komisára vykoná dohľad nad spôsobom vykonávania skúšky z odbornej spôsobilosti a jej hodnotením a najmenej raz za 5 rokov sa u skúšobného komisára vykoná kontrola spôsobu vykonávania skúšky z odbornej spôsobilosti.
Počas svojej praxe je skúšobný komisár povinný absolvovať pravidelný výcvik, ktorý je zložený z výučby teórie v rozsahu 32 h v priebehu 2 rokov a praktického výcviku v rozsahu 40 h v priebehu 5 rokov.
Aj keď sú skúšobnými komisármi u nás policajti, ich účasť na skúškach/preskúšaniach nie je výkonom dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávke. Ich pokyny teda nie sú nadradené ničomu. Prípadné pokusy voči žiadateľom na skúške typu “tu vojdite do zákazu/tu zastavte v zákaze, lebo to ako policajt prikazujem a môj pokyn je nadradený značke” sú jednak neprofesionálne a jednak bez akéhokoľvek rozumného a právneho základu (ide len o urban legends samotných policajtov).
Ani v predchádzajúcom článku uvedená možnosť policajta nebyť pripútaný sa samozrejme nijak nevzťahuje na policajtov – skúšobných komisárov pri praktickej jazde na skúške z odbornej spôsobilosti či jej preskúšaní. Ich úlohou pri jazde nie je zasahovať v prípade nebezpečia (nezvládnutého manévru zo strany žiadateľa) – od toho je tam inštruktor autoškoly, ktorý má práve kvôli tomu k dispozícii dvojité riadenie a tiež možnosť nebyť pripútaný. Skúšobný komisár preto musí byť vždy pripútaný.
Preskúšanie odbornej spôsobilosti
Orgán Policajného zboru rozhodne o preskúšaní odbornej spôsobilosti, ak možno dôvodne predpokladať, že nastala zmena odbornej spôsobilosti držiteľa vodičského oprávnenia v ovládaní pravidiel cestnej premávky alebo vo vedení motorového vozidla, najmä ak
- neprospel na skúške z odbornej spôsobilosti na udelenie ďalšieho vodičského oprávnenia alebo
- preukázateľne nevykonával alebo nemohol vykonávať činnosť vedenia motorového vozidla najmenej 2 roky
Ak teda napr. držiteľ vodičského oprávnenia skupiny B (osobné auto) nezvládne skúšku na ďalšie vodičské oprávnenie (napr. skupinu A – motorky), samo osebe to nemá priamy vplyv na vedenie motorových vozidiel skupiny B. Jeho neprospenie na skúške na vedenie motoriek však slúži ako dôvodný predpoklad na to, aby mu polícia nariadila preskúšanie odbornej spôsobilosti.
“Preukázateľne nevykonával alebo nemohol vykonávať vedenie motorového vozidla” prichádza do úvahy vtedy, ak bola daná osoba napr. vo väzbe alebo vo výkone trestu odňatia slobody, mala zadržaný vodičský preukaz alebo uložený zákaz činnosti či bola hospitalizovaná v zdravotníckom zariadení.
Preskúšanie môže byť nariadené buď iba z teoretických vedomostí (test), buď iba z praktickej jazdy alebo z oboch častí.
Preskúmanie zdravotnej/psychickej spôsobilosti
Orgán Policajného zboru rozhodne o preskúmaní zdravotnej spôsobilosti alebo psychickej spôsobilosti, ak možno dôvodne predpokladať, že nastala zmena zdravotnej alebo psychickej spôsobilosti držiteľa vodičského oprávnenia.
Minimálne požiadavky na zdravotnú spôsobilosť sú v prílohe č. 5 k vyhláške č. 9/2009 Z. z., kritériá na posudzovanie psychickej spôsobilosti sú v prílohe č. 10 k vyhláške č. 9/2009 Z. z.
Dôvodným predpokladom je najmä oznámenie lekára alebo psychológa, ktorý u držiteľa vodičského oprávnenia zistí skutočnosť podmieňujúcu alebo vylučujúcu zdravotnú alebo psychickú spôsobilosť. Môže ísť napr. o vyšetrenie na zbrojný preukaz, na preukaz SBS alebo o preventívne vyšetrenie. Lekári a psychológovia, ktorí zistia takéto skutočnosti, ich musia nahlásiť polícii do 5 pracovných dní.
Obdobne relevantným podkladom na nariadenie preskúmania zdravotnej alebo psychickej spôsobilosti môže byť oznámenie blízkej osoby (rodinného príslušníka). Nezriedka sa stáva, že takto nahlasujú duševne chorých alebo starých rodičov, ktorí nechcú prestať so šoférovaním, ich vlastní rodinní príslušníci z obavy, aby vzhľadom na svoj telesný alebo duševný stav nespôsobili nejakú ujmu na zdraví alebo majetku sebe či iným účastníkom cestnej premávky.
Obmedzenie vodičského oprávnenia
Ak sa lekárskou prehliadkou, psychologickým vyšetrením alebo preskúšaním odbornej spôsobilosti zistí, že držiteľ vodičského oprávnenia je spôsobilý viesť motorové vozidlo len za dodržania určitých podmienok, orgán Policajného zboru obmedzí vodičské oprávnenie tak, aby zodpovedalo jeho zdravotnej spôsobilosti, psychickej spôsobilosti alebo odbornej spôsobilosti.
Obmedzenie vodičského oprávnenia sa vyznačí vo vodičskom preukaze vo forme kódu. Najbežnejším kódom je 01.06 – Okuliare alebo kontaktné šošovky.
Zo zdravotných dôvodov môže mať vodič obmedzené vodičské oprávnenie mnohými spôsobmi (napr. vedenie vozidla len s protézou/ortézou niektorej končatiny, vedenie len vozidla s primerane upravenou spojkou, akcelerátorom, pedálmi, volantom atď., ale môže ísť aj o obmedzenie viesť vozidlo len počas dňa, len v nejakom okruhu od bydliska alebo len nejakou max. rýchlosťou), u nás sa však z toho nevyužíva prakticky nič.
Ak podľa záveru lekárskej prehliadky môže osoba viesť len motorové vozidlo technicky upravené alebo len s použitím zdravotníckej pomôcky, musí už aj skúšku z vedenia motorových vozidiel (aj keď ide ešte len o žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia) vykonať len na takto technicky upravenom motorovom vozidle alebo s takou zdravotníckou pomôckou. Pri požiadavke na úpravu vozidla je to prakticky nerealizovateľné, keďže také vozidlo musí okrem toho spĺňať aj všetky ostatné požiadavky na skúšobné vozidlo (najmä dvojité ovládanie).
Vyznačením obmedzenia vodičského oprávnenia sa jeho držiteľovi zakazuje viesť motorové vozidlo, ak nie sú splnené podmienky, pre ktoré mu bolo vodičské oprávnenie obmedzené.
Ak ten, komu bolo obmedzené vodičské oprávnenie, preukáže pominutie dôvodov na obmedzenie, zruší sa jeho obmedzenie, ak tomu nebránia zákonné dôvody (napr. ak po operácii očí už osoba nepotrebuje okuliare ani šošovky).
Automatická prevodovka
Relatívne bežným obmedzením vodičského oprávnenia je kód 78. – vedenie len vozidiel s automatickou prevodovkou.
Vozidlom s automatickou prevodovkou je vozidlo, ktoré nemá pedál spojky (alebo pri vozidlách skupiny AM, A1, A2 a A nemá ručne ovládanú páku spojky), ktorú vodič musí použiť pri rozjazde alebo zastavení vozidla a pri radení prevodových stupňov.
Ak sa skúška z vedenia motorových vozidiel vykonáva na motorovom vozidle s automatickou prevodovkou, obmedzí sa príslušné vodičské oprávnenie len na vedenie motorových vozidiel s automatickou prevodovkou.
Z tohto všeobecného pravidla existuje množstvo výnimiek, a to predovšetkým pri rozširovaní vodičského oprávnenia. Ak si napr. držiteľ vodičského oprávnenia skupiny B (bez obmedzenia len na automatickú prevodovku) rozširuje svoje vodičské oprávnenie o skupinu BE, tak sa mu toto obmedzenie nezapíše, hoci by skúšku robil na vozidle skupiny BE s automatickou prevodovkou. Rovnako to platí, ak daná osoba absolvuje osobitný výcvik v autoškole alebo osobitnú skúšku kvôli vedeniu vozidiel skupiny B do 4,25 t na vozidle s automatickou prevodovkou – tiež sa jej toto obmedzenie nezapíše do vodičského preukazu, ak “základné” vodičské oprávnenie skupiny B má bez obmedzenia (t. j. aj na vozidlo s manuálnou prevodovkou).
Uvedený princíp sa uplatňuje v podstate pri akomkoľvek rozšírení vodičského oprávnenia okrem rozšírenia o skupinu AM, A1, A2 a A, čiže ďalšie vodičské oprávnenie skupiny BE, C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 alebo D1E sa neobmedzí kódom 78 (aj keď sa skúška urobí na vozidle s automatickou prevodovkou), ak je daná osoba už oprávnená viesť motorové vozidlo s manuálnou prevodovkou, ktoré patrí do jednej zo skupín B, BE, C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 alebo D1E.
Obdobne to platí aj opačne – pri zrušení toho obmedzenia vodičského oprávnenia.
Obmedzenie vodičského oprávnenia na vedenie len vozidiel s automatickou prevodovkou sa zruší vtedy, ak držiteľ takto obmedzeného vodičského oprávnenia
- skupiny AM úspešne vykoná skúšku z odbornej spôsobilosti na udelenie vodičského oprávnenia skupiny A1, A2 alebo A na motorovom vozidle s manuálnou prevodovkou
- skupiny A1 úspešne vykoná skúšku z odbornej spôsobilosti na udelenie vodičského oprávnenia skupiny A2 alebo A na motorovom vozidle s manuálnou prevodovkou
- skupiny A2 úspešne vykoná skúšku z odbornej spôsobilosti na udelenie vodičského oprávnenia skupiny A na motorovom vozidle s manuálnou prevodovkou
- skupiny B, BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D alebo DE úspešne vykoná skúšku z odbornej spôsobilosti na udelenie vodičského oprávnenia skupiny BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D alebo DE na motorovom vozidle s manuálnou prevodovkou
- skupiny B úspešne vykoná osobitnú skúšku na kód 96 (vozidlo skupiny B do 4,25 t) na motorovom vozidle s manuálnou prevodovkou
Takéto obmedzenie vodičského oprávnenia sa zruší aj vtedy, ak držiteľ obmedzeného vodičského oprávnenia úspešne vykoná skúšku z vedenia motorových vozidiel v rámci preskúšania odbornej spôsobilosti na vozidle s manuálnou prevodovkou, ktoré patrí do tej skupiny, na vedenie ktorej má vodičské oprávnenie obmedzené.
Odobratie vodičského oprávnenia
Orgán Policajného zboru odoberie vodičské oprávnenie tomu, kto
- nie je spôsobilý viesť motorové vozidlo pre stratu odbornej spôsobilosti
- nie je spôsobilý viesť motorové vozidlo pre stratu zdravotnej spôsobilosti alebo psychickej spôsobilosti
- sa nepodrobil nariadenému preskúšaniu odbornej spôsobilosti alebo preskúmaniu zdravotnej spôsobilosti a psychickej spôsobilosti
- osvedčením vydaným autoškolou nepreukázal, že sa v určenom rozsahu a v určenej lehote podrobil doškoľovaciemu kurzu
- sa nepodrobil nariadenému preskúmaniu zdravotnej spôsobilosti osobitne vo vzťahu k závislosti od alkoholu, inej návykovej látky alebo liečiva alebo odbornému poradenstvu
- v čase jeho udelenia nespĺňal niektorú z podmienok na jeho udelenie
Rozhodnutím o odobratí vodičského oprávnenia sa jeho držiteľovi počas odobratia vodičského oprávnenia zakazuje viesť motorové vozidlo až do času jeho vrátenia.
Ak ten, komu bolo odobraté vodičské oprávnenie, preukáže pominutie dôvodov na odobratie, vodičské oprávnenie sa vráti, ak tomu nebránia zákonné dôvody (napr. osoba dodatočne absolvuje doškoľovací kurz v autoškole).
Vyhnúť sa tejto povinnosti nedá ani vzdaním sa vodičského oprávnenia a novým absolvovaním vodičského kurzu v autoškole a úspešným vykonaním skúšky – vodičské oprávnenie nemožno udeliť tomu, kto má odobraté vodičské oprávnenie ani tomu, kto sa nepodrobil nariadením povinnostiam (preskúšanie, preskúmanie, doškoľovací kurz atď.).
Evidencia dopravných nehôd
Policajný zbor spravuje evidenciu dopravných nehôd, v ktorej sa vedú
- osobné a iné údaje o účastníkoch dopravnej nehody (ich stav a správanie v čase nehody vrátane prípadného ovplyvnenia alkoholom alebo inou návykovou látkou, ich umiestnenie vo vozidle, použitie bezpečnostných pásov alebo iných zadržiavacích zariadení, následky na živote a zdraví, poskytnutie prvej pomoci, spôsob vyslobodenia z vozidla)
- údaje o vozidlách zúčastnených na dopravnej nehode (druh vozidla, štát evidencie, značka, obchodný názov, typ, evidenčné číslo vozidla, farba, identifikačné číslo vozidla VIN, spresňujúce údaje o vozidle, napr. najväčšia prípustná celková hmotnosť, vybavenie bezpečnostnými pásmi alebo inými zadržiavacími zariadeniami, počet miest na sedenie, postavenie vozidla na ceste pred dopravnou nehodou a po nej vrátane údajov o brzdných stopách, následky nehody na vozidle a náklade vrátane odhadu spôsobenej škody, údaje o PZP)
- údaje o ceste v mieste a čase dopravnej nehody (kategória, trieda, číselné označenie cesty a počet jazdných pruhov na ceste, ďalšie spresňujúce údaje, napr. označenie križovatky alebo kilometrovník, stavebný a dopravno-technický stav cesty, druh a stav povrchu vozovky, situovanie nehody na ceste)
- časové, lokačné a doplňujúce údaje o dopravnej nehode (miesto, dátum a čas nehody, druh dopravnej nehody, napr. zrážka s idúcim vozidlom, zaparkovaným vozidlom, pevnou prekážkou, chodcom, cyklistom alebo so zvieraťom, druh zrážky idúcich vozidiel, napr. čelná, bočná alebo zozadu, zavinenie dopravnej nehody, hlavné príčiny, napr. neprimeraná rýchlosť jazdy, nesprávne predchádzanie, nedanie prednosti v jazde, nesprávny spôsob jazdy alebo technická porucha vozidla, poveternostné podmienky v mieste nehody, viditeľnosť a rozhľadové pomery, riadenie cestnej premávky vrátane najvyššej dovolenej rýchlosti, fotodokumentácia situácie a následkov na mieste nehody, doba príchodu policajta)
Z týchto informácií polícia následne každoročne vypracúva vyhodnotenie dopravnej nehodovosti a nedávno sa verejnosti sprístupnili tieto údaje aj s mapovým podkladom a možnosťami vyhľadávania.
Informácie z evidencie dopravných nehôd sa poskytujú v elektronickej forme Slovenskej kancelárii poisťovateľov, Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou a v prípade nehody vozidla prihláseného do evidencie vozidiel v Slovenskej republike aj do registra prevádzkových záznamov vozidiel s informáciou o poškodení a počtom najazdených kilometrov.
Cestný zákon
Cestný zákon (zákon o pozemných komunikáciách) priznáva Policajnému zboru spolurozhodovacie kompetencie v mnohých oblastiach, ktoré súvisia s cestami a premávkou na nich. Primárnu zodpovednosť za tieto rozhodnutia však majú cestné správne orgány a obce; polícia (ako aj správca cesty) musí k jednotlivým návrhom zaujať stanovisko “vydané v rozsahu jej pôsobnosti” napr. podľa zákona o cestnej premávke. Čo to vlastne presne znamená, netuší asi nikto, zvykovo sa dedukuje, že polícia pri svojich stanoviskách zohľadňuje požiadavky na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky (aj keď to samozrejme nie je jej pôsobnosť vyplývajúca zo zákona o cestnej premávke či akéhokoľvek iného právneho predpisu).
Orgány Policajného zboru (v závislosti od druhu cesty môže ísť o okresné dopravné inšpektoráty, krajské dopravné inšpektoráty alebo Prezídium Policajného zboru) vydávajú stanoviská k:
- určeniu použitia dopravných značiek a dopravných zariadení
- povoleniu na zvláštne užívanie ciest a diaľnic
- pripájaniu ciest, zriaďovaniu vjazdov z cesty na susedné nehnuteľnosti, úpravám alebo zrušeniu pripojenia ciest a vjazdov z cesty na susedné nehnuteľnosti
- uzávierke, obchádzke alebo odklonu
- výnimke zo zakázanej alebo obmedznej činnosti v cestnom ochrannom pásme
- zriadeniu úrovnňového kríženia cesty so železnicou
V minulosti polícia vydávala k týmto rozhodnutiam namiesto stanovísk “záväzné stanoviská”, ešte predtým to boli “súhlasy”. Súčasné znenie (platné od roku 2022) považuje za degradovanie svojho postavenia s následkom zhoršenia kvality dopravného značenia, čo má negatívny vplyv na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Aspoň tak to uviedlo ministerstvo vnútra pri odôvodnení zatiaľ posledného návrhu na návrat do starých dobrých čias v rámci lex Vajanského. Po tom, čo sa proti tomuto návrhu vzbúrili komplet všetky samosprávy, bola táto požiadavka stiahnutá, ale jej opätovné otvorenie je len otázkou času.