Ako vymeniť staré značky za nové VI
V sérii článkov o tom, ako sa majú správne nahrádzať staré značky za nové, pokračujeme poslednou časťou, v ktorej si rozoberieme dopravné zariadenia vrátane svetelných signálov.
Prvá časť tejto série článkov popisovala výmenu (obnovu) výstražných značiek, značiek upravujúcich prednosť a dodatkových tabuliek s tvarom križovatky, druhá časť výmenu (obnovu) príkazových a zákazových značiek, tretia časť výmenu (obnovu) informatívnych prevádzkových a informatívnych smerových značiek, štvrtá časť výmenu (obnovu) informatívnych iných značiek a dodatkových tabuliek a piata časť popisovala výmenu (obnovu) vodorovných značiek.
Nasledovať bude ešte špeciálna časť venovaná prechodným ustanoveniam vyhlášky o dopravnom značení a ich skutočnému významu a dôsledkom.
Podľa vyhlášky č. 30/2020 Z. z. o dopravnom značení sa nemusia zariadenia podľa vyhlášky č. 9/2009 Z. z. obnoviť (nahradiť, vymeniť) za “nové“ zariadenia v nejakom danom termíne – zriadenia sa nahrádzajú novými v rámci prirodzenej obnovy, keď je na to dôvod (napr. bežné opotrebenie, vandalizmus, nehoda, zmena organizácie premávky, atď.). Doterajšie výmeny naznačujú zväčša nesprávne chápanie nových významov a zásad a s tým spojenú nevhodnú alebo nesprávnu výmenu. Táto posledná časť série článkov Ako vymeniť preto ukazuje, akým spôsobom sa majú obnovovať (vymieňať) konkrétne zariadenia podľa vyhlášky č. 9/2009 Z. z. (staré zariadenia) za konkrétne zariadenia podľa vyhlášky č. 30/2020 Z. z. (nové zariadenia).
Zároveň tieto prehľady môžu čiastočne slúžiť aj ako pomôcka pri aplikácii prechodného pravidla o tom, že staré zariadenia zostávajú v platnosti s významom nových zariadení.
Staré dočasné (prenosné) zariadenia bolo možné používať len do 31. marca 2022 – pri nich sa prechodné obdobie nijak neposúvalo, t. j. od 1. apríla 2022 už nemôžu byť nanovo používané a musia sa používať len nové dočasné zariadenia.
Úvod
Keďže ide o príklady postupov náhrady starých zariadení za nové, ďalší text vychádza z delenia dopravných zariadení podľa vyhlášky č. 9/2009 Z. z., pričom pri každej skupine sú uvedené tri možnosti náhrady:
1. bezo zmeny
- pri zariadeniach nedošlo k takým výrazným zmenám v grafickom prevedení či vo význame, aby výmena mohla spôsobovať nejasnosti (napr. zjednodušenie symbolov a pod.)
2. zmena
- pri zariadeniach došlo k relatívne významným zmenám vo vyobrazení (napr. zmena farebnosti, formátu, zmena zobrazovania informácií a pod.) alebo vo význame či zásadách umiestňovania
3. odstránenie
- zariadenia, ktoré neboli prevzaté do novej vyhlášky, a preto sa zvyčajne nenahrádzajú ani neobnovujú ničím a majú sa odstraňovať (niektoré z nich možno nahradiť inými zariadeniami)
Zásady
Pri každej výmene (obnove) zariadenia treba vychádzať zo zásad uvedených vo vyhláške č. 30/2020 Z. z. a účinných technických predpisoch (technické podmienky, vzorové listy) bez ohľadu na to, podľa akých zásad boli zariadenia určené. To platí rovnako aj na rozmery zariadení, veľkosť a druh použitého písma, použité symboly, umiestňovanie, prípustné kombinácie a ostatné technické aspekty, ktoré musia byť pri obnovovaní zariadení dodržané už podľa nových predpisov.
Nemožno kombinovať staré zariadenia s novými, ak spolu bezprostredne súvisia alebo ak sú umiestnené spolu na jednom stĺpiku/nosiči. Čiže pri kombinácii svetelných signálov pre rôzne smery jazdy nestačí vymeniť len jednu sadu z nich, treba vymeniť vždy všetky, keďže všetky tvoria spolu pre vodičov jednotný význam. Rovnako to platí pri iných kombináciách zariadení, ktoré spolu súvisia či pri „úsekovo“ umiestnených zariadeniach (smerové stĺpiky, smerovacie dosky, vodiace tabule, atď.). Ak pri takto vzájomne súvisiacich kombináciách zariadení niektorá staré zariadenie už stratilo svoju platnosť (nie je uvedené vo vyhláške č. 30/2020 Z. z.), nemožno takúto kombináciu obnoviť – buď sa odstránia všetky zariadenia alebo sa nanovo posúdi opodstatnenosť danej výstrahy/regulácie/informácie a určí sa nové značenie. Podstatné je vždy prihliadať na význam zariadení, ktorý sa má dosiahnuť, nie na vizuálnu podobnosť starých a nových zariadení.
Farebnosť
Uvedené platí aj na farebnosť vymenených (obnovených) zariadení – táto musí byť dodržaná podľa vyhlášky č. 30/2020 Z. z. bez ohľadu na to, aké farebné možnosti uvádzala vyhláška č. 9/2009 Z. z. či technické normy/predpisy vydané pred 1. aprílom 2020 (aj keby boli stále platné).
Podľa zákona o cestnej premávke vyobrazenie zariadení ustanovuje vyhláška, preto ak vo vyhláške nie je výslovne uvedená možnosť farebnej zmeny oproti základnému vyobrazeniu, nemožno „inofarebné“ zariadenia používať (umiestniť) aj napriek existujúcemu určeniu podľa vyhlášky č. 9/2009 Z. z., ktorá farebné zmeny v niektorých prípadoch umožňovala (napr. nahradenie bielej farby na vodiacich tabuliach alebo smerovacích doskách žltozelenou, modré smerové stĺpiky a pod.).
Nič z uvedeného sa nemá vykladať tak, že by bolo vhodné, žiaduce či opodstatnené meniť všetky staré zariadenia za nové v pomere 1:1. Práve naopak – žiaduce, vhodné a opodstatnené je prehodnotiť všetky umiestnené zariadenia podľa nových zásad a minimalizovať tak počet používaných zariadení.
Svetelné signály
Obnoviť “vypínanie” svetelných signálov do blikajúcej žltej možno len na vedľajšej ceste a len ak ide o plný signál.
Neobnovuje sa blikanie signálu s plným zeleným svetlom “Voľno” S 1c , smerového signálu so zeleným svetlom (zelená šípka alebo zelené šípky rôznych smerov) S 2c, S 3c ani doplnkového signálu (rôznych smerov) so zeleným svetlom v tvare zelenej šípky S 10 .
Doplnkový signál (rôznych smerov) so zeleným svetlom v tvare zelenej šípky S 10 možno obnoviť len so signálom v tvare šípky vpravo; umiestňuje sa na úrovni zeleného signálu. Ak doplnkový signál nie je bezkolízny, možno ho obnoviť len ako Zelenú šípku , ktorá sa umiestňuje na úroveň červeného signálu.
Ak sa obnovuje možnosť otáčania v riadenej križovatke, namiesto starej značky C 25 a/alebo smerovej šípky na otáčanie , príp. pootočeného svetelného signálu , sa použije iba Čierna šípka . Smerový signál so zeleným svetlom (zelená šípka alebo zelené šípky rôznych smerov) sa nikdy neobnovuje tak, aby zobrazoval otáčanie v križovatke.
Svetelné signály pre cyklistov S 7a až S 7c sa obnovujú podľa toho, či ide o svetelné signály pri prechádzaní cyklistov cez vozovku (vtedy sa obnovujú ako 2-farebné) alebo ako svetelné signály na riadenie premávky cyklistov v križovatke (vtedy sa obnovujú ako 3-farebné).
1. bezo zmeny
Starý signál | Nový signál |
S 1a Signál s plným červeným svetlom so znamením “Stoj!“ | 801 Signál Stoj pre vozidlá |
S 1b Signál s plným žltým svetlom so znamením “Pozor!“ | 802 Signál Čakaj pre vozidlá |
S 1c Signál s plným zeleným svetlom so znamením “Voľno“ | 803 Signál Voľno pre vozidlá |
S 5a Signál pre chodcov s červeným svetlom so znamením “Stoj!“ | 820 Signál Stoj pre chodcov |
S 5b Signál pre chodcov so zeleným svetlom so znamením “Voľno“ | 821 Signál Voľno pre chodcov |
S 5c Kombinovaný signál pre chodcov a cyklistov s červeným svetlom so znamením “Stoj!“ | 824 Signál Stoj pre chodcov a cyklistov (pri prechádzaní cez vozovku) |
S 5d Kombinovaný signál pre chodcov a cyklistov so zeleným svetlom so znamením “Voľno“ | 825 Signál Voľno pre chodcov a cyklistov (pri prechádzaní cez vozovku) |
S 12a Signál pre zakázaný vjazd vozidiel do jazdného pruhu | 860 Signál Tento jazdný pruh sa nesmie používať |
S 12b Signál “Voľno“ pre vjazd vozidiel do jazdného pruhu | 862 Signál Tento jazdný pruh sa môže používať |
S 12c Svetelná šípka doľava | 861 Signál Opustite tento jazdný pruh v smere šípky (vľavo) |
S 12d Svetelná šípka doprava | 861 Signál Opustite tento jazdný pruh v smere šípky (vpravo) |
S 13 Číselný odpočet svetelného signálu | 881 / 882 Signál časového odpočtu Červené číslice (881) alebo zelené číslice (882) na čiernom podklade udávajúce čas v sekundách. |
S 14b Jazda priamo | 872 Signál Voľno pre vozidlá verejnej hromadnej dopravy (priamo) |
S 14c Jazda vľavo | 872 Signál Voľno pre vozidlá verejnej hromadnej dopravy (vľavo) |
S 14d Jazda vpravo | 872 Signál Voľno pre vozidlá verejnej hromadnej dopravy (vpravo) |
S 14e Jazda priamo a vpravo | 872 Signál Voľno pre vozidlá verejnej hromadnej dopravy (priamo a vpravo) |
S 14f Jazda priamo a vľavo | 872 Signál Voľno pre vozidlá verejnej hromadnej dopravy (priamo a vľavo) |
S 14g Jazda vpravo a vľavo | 872 Signál Voľno pre vozidlá verejnej hromadnej dopravy (vľavo a vpravo) |
Svetelné pole svieti |
2. zmena
Starý signál | Nový signál |
S 2a Signál s červeným svetlom pre jeden smer so znamením “Stoj!“ | 804 Signál Stoj pre vozidlá, smerový |
S 2b Signál so žltým svetlom pre jeden smer so znamením “Pozor!“ | 805 Signál Čakaj pre vozidlá, smerový |
S 2c Signál so zeleným svetlom pre jeden smer so znamením “Voľno“ | 806 Signál Voľno pre vozidlá, smerový |
S 3a Kombinovaný signál s červeným svetlom pre dva smery so znamením “Stoj!“ | 804 Signál Stoj pre vozidlá, 2-smerový |
S 3b Kombinovaný signál so žltým svetlom pre dva smery so znamením “Pozor!“ | 805 Signál Čakaj pre vozidlá, 2-smerový |
S 3c Kombinovaný signál so zeleným svetlom pre dva smery so znamením “Voľno“ | 809 Signál Voľno pre vozidlá, 2-smerový |
S 4 Signál so zeleným svetlom v tvare šípky pre opustenie križovatky | 830 Signál Doplnková zelená šípka vľavo (v protiľahlom rohu križovatky) |
S 7a Signál pre cyklistov s červeným svetlom so znamením “Stoj!“ | 811 Signál Stoj pre cyklistov |
S 7b Signál pre cyklistov so žltým svetlom so znamením “Pozor!“ | 812 Signál Čakaj pre cyklistov |
S 7c Signál pre cyklistov so zeleným svetlom so znamením “Voľno“ | 813 Signál Voľno pre cyklistov |
S 7d Signál pre cyklistov s červeným svetlom pre jeden smer so znamením “Stoj!“ | 814 Signál Stoj pre cyklistov, smerový |
S 7e Signál pre cyklistov so žltým svetlom pre jeden smer so znamením “Pozor!“ | 815 Signál Čakaj pre cyklistov, smerový |
S 7f Signál pre cyklistov so zeleným svetlom pre jeden smer so znamením “Voľno“ | 816 Signál Voľno pre cyklistov, smerový |
S 8 Signál s červenými striedavo prerušovanými svetlami pre zabezpečenie výjazdu vozidiel s právom prednostnej jazdy so znamením “Stoj!” | 801+802 Signál Stoj pre vozidlá Signál Čakaj pre vozidlá |
S 9 Signál priecestného zabezpečovacieho zariadenia s červenými striedavo prerušovanými svetlami so znamením “Stoj!” | 801+802 Signál Stoj pre vozidlá Signál Čakaj pre vozidlá |
S 9a Signál priecestného zabezpečovacieho zariadenia s červenými striedavo prerušovanými svetlami so znamením “Stoj!” | 801+802 Signál Stoj pre vozidlá Signál Čakaj pre vozidlá |
S 10 Doplnkový signál so zeleným svetlom v tvare šípky | 730 Zelená šípka 831 Signál Doplnková zelená šípka pred križovatkou |
S 11a Doplnkový signál s plným prerušovaným žltým svetlom | 840 Prerušovaný žltý signál |
S 11b Doplnkový signál s prerušovaným žltým svetlom v tvare chodca | 841 Prerušovaný žltý signál so symbolom účastníka (chodci) |
S 11c Doplnkový signál s prerušovaným žltým svetlom v tvare cyklistu | 841 Prerušovaný žltý signál so symbolom účastníka (cyklisti) |
S 11d Doplnkový signál s prerušovaným žltým svetlom v tvare chodca a cyklistu | 841 Prerušovaný žltý signál so symbolom účastníka (chodci a cyklisti) |
S 11e Doplnkový signál s prerušovaným žltým svetlom v tvare električky | 841 Prerušovaný žltý signál so symbolom účastníka (električka) |
S 14a Stoj! | 870 Signál Stoj pre vozidlá verejnej hromadnej dopravy |
3. vypustenie (odstránenie)
S 6a Signál so žltým svetlom v tvare chodca | S 6b Signál so žltým svetlom v tvare chodca a cyklistu |
S 7g Signál pre cyklistov s červeným svetlom pre dva smery so znamením “Stoj!“ | S 7h Signál pre cyklistov so žltým svetlom pre dva smery so znamením “Pozor!“ |
S 7i Signál pre cyklistov so zeleným svetlom pre dva smery so znamením “Voľno“ | S 9b Signál priecestného zabezpečovacieho zariadenia s bielym prerušovaným svetlom so znamením “Voľno” |
Iné dopravné zariadenia
V tabuľkách sa neuvádzajú niektoré “staré” dopravné zariadenia, ktoré do novej vyhlášky neboli prevzaté ako dopravné zariadenia, keďže nimi nie sú; to však nebráni ich používaniu, ak je to v súlade s príslušnými predpismi. Ide o predmety používané niektorými osobami pri riadení alebo zastavovaní cestnej premávky: Z 5a Zastavovací terč , Z 5b Zastavovací terč , Z 5c Smerovka a o stavebné úpravy (taktilnú dlažbu): Z 8a Vodiaci pás pre nevidiacich cez priechod pre chodcov , Z 8b Varovný pás pre nevidiacich pred priechodom pre chodcov , Z 8c Signálny pás pre nevidiacich na chodníku pred priechodom pre chodcov .
Tiež sa v tabuľke neuvádzajú dopravné zariadenia, ktorých vyobrazenie nová vyhláška neuvádza; tieto možno používať, ak je to v súlade s príslušnými predpismi. Ide o Z 7c Dopravné gombíky , Z 11a Elektronické panely na premenné značky , Z 11b Elektromechanické panely na premenné značky , Z 12 Elektronické panely na premenné prevádzkové informácie .
Pri obnove vodiacich tabúľ Z 3b sa musia vždy obnoviť všetky smerovacie tabule v celej zákrute (ak ich je viac), pričom v prípade viacerých zákrut nasledujúcich krátko po sebe sa musí obnova vykonať na všetkých takýchto zákrutách.
Pri obnove smerových stĺpikov Z 7a a Z 7b sa vždy obnovuje sekvencia aspoň 20 stĺpikov za sebou a musia sa obnoviť stĺpiky po oboch stranách vozovky v rámci stanoveného úseku. Zároveň platí, že poškodenie jednotlivého smerového stĺpika nie je dôvodom na jeho výmenu, pokiaľ z každej sekvencie 5 smerových stĺpikov za sebou sú 4 nepoškodené.
Modré smerové stĺpiky sa neobnovujú.
Varovná tabuľa Z 10 sa obnovuje len vo výjazdovej vetvy z diaľnice alebo z obdobnej smerovo rozdelenej cesty s najvyššou dovolenou rýchlosťou viac ako 70 km/h.
1. bezo zmeny
Staré zariadenie | Nové zariadenie |
Z 1 Dopravný kužeľ | 703 Dopravný kužeľ |
Z 2a Zábrana na označenie uzávierky | 701 Zábrana na označenie uzávierky |
Z 2b Zábrana na označenie uzávierky | Zábrana na označenie uzávierky Smerovacia doska |
Z 2d Červené a biele pruhy | 706 Vodiaca tabuľa |
Z 3a Vodiaca tabuľa | 705 Smerovacia tabuľa (3- až 5-šípová) |
Z 4c Smerovacia doska stredová | 702 Smerovacia doska (šrafovaná) neutrálna orientácia |
Z 4f Vodiaca doska stredová | 702 Smerovacia doska (šrafovaná) neutrálna orientácia |
Z 6a Prefabrikovaný spomaľovací prah (označenie) | 652 Označenie vertikálneho spomaľovacieho prvku |
2. zmena
Staré zariadenie | Nové zariadenie |
Z 2c Žlté a čierne pruhy | 707 Červené a biele pruhy |
Z 3b Vodiaca tabuľa | 705 Smerovacia tabuľa (1-šípová) |
Z 4a Smerovacia doska ľavá | 702 Smerovacia doska (šípová – šrafovaná) ľavá orientácia |
Z 4b Smerovacia doska pravá | 702 Smerovacia doska (šípová – šrafovaná) pravá orientácia |
Z 4d Vodiaca doska ľavá | 702 Smerovacia doska (šípová – šrafovaná) ľavá orientácia |
Z 4e Vodiaca doska pravá | 702 Smerovacia doska (šípová – šrafovaná) pravá orientácia |
Z 6b Stavebný spomaľovací prah (označenie) | 652 Označenie vertikálneho spomaľovacieho prvku |
Z 7a Smerový stĺpik vľavo v smere jazdy | 710-20 Smerový stĺpik (ľavý) |
Z 7b Smerový stĺpik vpravo v smere jazdy | 710-10 Smerový stĺpik (pravý) |
Z 10 Varovná tabuľa | 344 Varovná tabuľa |
3. vypustenie (odstránenie)
—–
Nová tabuľa 344 na ceste, kde sa 70 km/h rozhodne ísť nedá, ani keby to bolo povolené: https://www.facebook.com/watch/?v=1884210781958726
A vidíte ten prístup polície? Nie „stavebné úpravy na zabránenie prejazdu do protismeru“ ale „výraznejšie značky“! Tam to zachvíľu bude svietiť ako vianočný stromček, s otáznou efektivitou.
Čo sa týka zariadení, celkom by ma zaujímalo, či pri výmene návestidiel 1:1 (napríklad výmena návestidla žiarovkového za LED) umiestneného vyššie ako 6,5 m musí byť nové návestidlo doplnené kontrastným štítom. Podľa pravidiel už výškové návestidlá ktoré sú vyššie ako 6,5 m nad vozovkou musia mať kontrastný štít, ale ak ide len o výmenu nepodliehajúcu určeniu, tak fakt neviem… Problém je hlavne v realizácii. Kontrastné štíty majú úplne odlišnú plochu a teda statika stožiarov by sa musela pri každom doplnení preveriť. Jedno výškové návestidlo je ešte ako-tak OK ale pri dvoch už statici navrhujú celkom obludné skoro pol metra široké stožiare.
Tak toto fakt netusim, ale priklanal by som sa skor k doplneniu tych stitov; signalom v takej vyske sa ozaj zidu. Ale na to uz asi aj treba nove urcenie.
Dobrý deň.
1. V zmysle § 4 ods. 4 V MV SR č. 30/2020 Z.z. sa značka o konci obce, … sa spravidla umiestňuje len na zadnú stranu značky o začiatku obce.
2. Značka 306 Koniec obce sa na 1- a 2-pruhových obojsmerných vozovkách umiestňuje po ľavej strane vozovky na zadnej strane Z 305 Obec pre opačný smer premávky, v ostatných prípadoch po pravej strane vozovky.
Ako sa má teda značka 306 umiestniť – vpravo, spravidla len na zadnú stranu značky o začiatku obce = teda vľavo , alebo … ? Ako si treba vysvetliť pojem „v ostatných prípadoch“?
3. Ak sa pri výmene značiek 305 a 306 umiestní značka 306 na zadnú stranu značky o začiatku obce, je potrebné nové určenie?
Ta vseobecna zasada z vyhlasky (ktora tam je, aby vodici vedeli, kde mozu taketo znacky spravidla ocakavat) je podrobnejsie rozvedena v TP. Z nich vyplyva, ze kym je cesta v usporiadani 1+1, tak sa koniec obce vzdy umiestnuje na zadnu stranu znacky Obec, t. j. v smere von z obce vlavo. Ak je uz cesta v inom usporiadani (2+1, 2+2, atd.), musi sa koniec obce umiestnit samostatne po pravej strane.
Zalezi od povodnej situacie – ak uz boli stare znacky o obci a konci obce na rovnakej urovni a len sa obnovuju bez toho, aby sa hranice obce akokolvek menila, tak urcenie netreba, lebo z hladiska pravidiel sa nic nemeni a ide len o technicku obnovu. Ak bol napr. koniec obce inde ako zaciatok obce (bohuzial bezny jav u nas), tak urcenie treba.